Της Αναστάσίας Βαμβακά
Με τη συνεργασία της VesselsValue
Ξεπερνά η αγοραστική τους αξία τα 124 δισεκατοµµύρια δολάρια. Χωρίς σε αυτόν τον αριθµό να υπολογίζεται το µεγάλο ναυπηγικό τους πρόγραµµα, που είναι σε εξέλιξη. Ο λόγος για τις 50 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συµφερόντων που παρουσιάζονται στη λίστα του "Forbes" µε τις µεγαλύτερες εταιρείες Ελλήνων εφοπλιστών τόσο σε αριθµό πλοίων όσο και σε αξία στόλου.
Η κορυφαία ναυτιλιακή δύναµη του κόσµου, η ελληνική, κρατάει το πηδάλιο του παγκόσµιου εµπορίου για ακόµα µία χρονιά, χαράσσοντας ίσως την πιο κρίσιµη στρατηγική της πορεία των τελευταίων αιώνων, µετά τη µετάβαση από τα ιστία στις µηχανές.
Στη λίστα του "Forbes" υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία. Και ανάµεσα σε αυτά δεν είναι µόνο η εντυπωσιακή αύξηση της αξίας των ελληνικών πλοίων που θα παρατηρήσει κανείς και η µείωση του µέσου όρου ηλικίας τους, σε πολύ πιο χαµηλά επίπεδα από τον παγκόσµιο µέσο όρο. Αυτό που κρατάει την ελληνική ναυτιλία ανταγωνιστική, βιώσιµη και πρωτοπόρο κρύβεται κυρίως στο πώς οικοδοµεί το µέλλον ολόκληρου του κλάδου, καθώς σταθερά είναι οι πρώτοι που επενδύουν στο νέο, µε τις παραγγελίες των νεότευκτων πλοίων µέσα σε 16 µήνες να ξεπερνούν τις 350.
Ο ελληνικός εφοπλισµός βρίσκεται στην κορυφή για τον αριθµό πλοίων που κατέχει και διαχειρίζεται, το συνολικό τονάζ, δηλαδή τη µεταφορική του ικανότητα, τον αριθµό παραγγελιών νεότευκτων πλοίων στα διάφορα ναυπηγεία ανά τον κόσµο. Ο ελληνικός εφοπλισµός διαδραµατίζει κοµβικό ρόλο στο διεθνές πεδίο δράσης, µε σταθερή εκπροσώπηση στους διεθνείς οργανισµούς της ναυτιλίας από Έλληνες πλοιοκτήτες, µε τη χώρα µας να κατέχει για δεύτερη συνεχόµενη εκλογή την πρώτη θέση στο συµβούλιο του ΙΜΟ και µε κυρίαρχο ρόλο στις σηµαντικές επιτροπές, οι οποίες χαράσσουν το ναυτιλιακό µέλλον του πλανήτη.
Συγκεκριµένα, ο εφοπλιστής Δηµήτρης Φαφαλιός ως πρόεδρος της Intercargo, η Ιωάννα Προκοπίου ως αντιπρόεδρος της BIMCO, η Μαρίλη Φραγκίστα ως πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Μάλτας, ο Νικόλας Βενιάµης ως µέλος του Board of Directors της ECSA, ο Βασίλης Παπαγιαννόπουλος ως µέλος του Executive Committee της BIMCO, ο Γιάννης Λύρας ως µέλος του Board of Directors του ICS.
Ο ναυτιλιακός κλάδος, και ειδικά η ποντοπόρος ναυτιλία, όπως είναι αναµενόµενο, επηρεάζεται σηµαντικά από οποιεσδήποτε αλλαγές στο παγκόσµιο οικονοµικό, πολιτικό, κοινωνικό και γεωπολιτικό περιβάλλον. Η σχέση όµως αυτή είναι αµφίδροµη, καθώς δεν επηρεάζεται µόνο, αλλά και επηρεάζει. Οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναµφισβήτητου ρόλου και της αξίας του εφοπλισµού, καθώς σε έναν κόσµο δραστικών αλλαγών και κρίσεων η ναυτιλία παραµένει µια ακλόνητη σταθερά, ακόµη. "Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την οµαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσµου", όπως είχε αναφέρει χαρακτηριστικά η πρόεδρος των Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.
Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσµιας χωρητικότητας
Εντυπωσιακά για ακόµα µία χρονιά είναι τα στοιχεία που αφορούν την ελληνική ναυτιλία, σύµφωνα µε την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Σύµφωνα µε την Ένωση, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσµιας χωρητικότητας, διαθέτοντας το 23% των πλοίων µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου, όπως και το 30% και το 25% του παγκόσµιου στόλου δεξαµενοπλοίων και φορτηγών πλοίων αντιστοίχως.
Στην Ευρώπη η κυριαρχία της ελληνικής ναυτιλίας είναι συντριπτική, κατέχοντας το 60% της χωρητικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, διαχειριζόµενη το 75% των δεξαµενοπλοίων, το 80% των πλοίων µεταφοράς χύδην φορτίου και το 82% των πλοίων µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου. Η ελληνική ναυτιλία διαθέτει τον µεγαλύτερο στόλο που λειτουργεί µε εναλλακτικά καύσιµα, ενώ είναι ο δεύτερος µεγαλύτερος στόλος παγκοσµίως που έχει εγκαταστήσει στα πλοία της καθαρισµό θειικών οξειδίων (scrubbers). Σε απόλυτους αριθµούς, ο ελληνικός στόλος αριθµεί: 2.602 φορτηγά πλοία, 910 δεξαµενόπλοια, 507 χηµικά και δεξαµενόπλοια προϊόντων, 504 πλοία µεταφοράς containers, 229 πλοία γενικού φορτίου, 163 υγραεριοφόρα πλοία (LPG), 147 πλοία µεταφοράς LNG και 71 πλοία µεταφοράς οχηµάτων.
Σηµείωση για τη λίστα
H αξιολόγηση έγινε µε βάση την αξία του στόλου των 50 κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, σύµφωνα µε τα στοιχεία της εταιρείας VesselsValue. Είναι πιθανό να υπάρχουν αποκλίσεις τόσο στον συνολικό αριθµό των πλοίων όσο και στην αξιολόγηση της αξίας του στόλου, καθώς δεν προσµετράται το σύνολο των εταιρειών των Ελλήνων εφοπλιστών, αλλά µόνο όσες εταιρείες βρίσκονται στη λίστα µε τις πενήντα πρώτες. Γι’ αυτό και σηµαντικά ονόµατα του ελληνικού εφοπλισµού είτε απουσιάζουν είτε βρίσκονται σε χαµηλότερες θέσεις από την πραγµατική κατάταξη της αξίας του στόλου τους, καθώς είναι συνήθης τακτική ο πολυµερισµός των εταιρειών σε πολλές µικρότερες.
Λίστα Εφοπλιστών
1. Μαρία Αγγελικούση
Maria Angelicoussis
Maran Gas Maritime - Maran Tankers - Maran Dry Management Inc.
Αξία στόλου / Fleet Value 17.184,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 145
Η Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει την ένδοξη οικογενειακή παράδοση στο τιµόνι του οµίλου, ο οποίος είναι πρωταγωνιστής της παγκόσµιας ναυτιλίας. Τα 145 πλοία του οµίλου πλέουν σε όλο τον κόσµο, στη συντριπτική τους πλειονότητα µε ελληνική σηµαία. Η ιδιοκτήτρια της ναυτιλιακής εταιρείας Angelicoussis Group βρίσκεται στην 467η θέση της παγκόσµιας λίστας του "Forbes" και η περιουσία της εκτιµάται σε 5,9 δισεκατοµµύρια δολάρια, ενώ είναι η πλουσιότερη Ελληνίδα στη λίστα.
2. Γιώργος Προκοπίου
George Prokopiou
Dynacom Tankers - Dynagas Holding Ltd - Sea Traders
Αξία στόλου / Fleet Value 10.955,8 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 159
Χωρίς ναυτική καταγωγή, ο Γιώργος Προκοπίου διαθέτει έναν από τους µεγαλύτερους στόλους παγκοσµίως, που µέσα σε έναν χρόνο τον αύξησε κατά 40 πλοία, ενώ είναι σε εξέλιξη προς παράδοση δεκάδες πλοία. Το 2021 περιήλθαν στην ιδιοκτησία του τα Ναυπηγεία Σκαραµαγκά, ενώ οι επενδύσεις του σε ακίνητα και το yachting θεωρούνται αµύθητης αξίας.
3. Γιώργος Οικονόµου
George Economou
TMS Cardiff Gas - TMS Tankers - TMS Dry- Cardiff Marine
Αξία στόλου / Fleet Value 9.874,4 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 137
Η αρχή της καριέρας του ήταν ως έφορος µηχανικός στη ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris, της οικογένειας Μαρτίνου. Τη δεκαετία του 1990 ίδρυσε την Cardiff Marine και, ως αυτοδηµιούργητος εφοπλιστής, κατάφερε να την εκτοξεύσει στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης, δηµιουργώντας έναν ναυτιλιακό κολοσσό. Είναι συλλέκτης έργων τέχνης. Στη φετινή λίστα προστέθηκαν δύο ακόµα εταιρείες του, οι οποίες αύξησαν πολύ τον αριθµό πλοίων και την αξία τους.
4. Βαγγέλης Μαρινάκης
Vangelis Marinakis
Capital Gas - Capital Ship Management - Capital Executive Ship Management
Αξία στόλου / Fleet Value 8.691,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 99**
Εφοπλιστής, επιχειρηµατίας και ιδιοκτήτης ποδοσφαιρικών οµάδων και ΜΜΕ, η καριέρα του Βαγγέλη Μαρινάκη ξεκινά, µετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, ως εκπαιδευόµενος ναυλοµεσίτης. Είναι γιος του εφοπλιστή Μιλτιάδη Μαρινάκη. Μία από τις σηµαντικότερες ειδήσεις της χρονιάς ήταν η παραγγελία της Capital Product Partners τεσσάρων πλοίων για τη µεταφορά υγροποιηµένου CO2, τα οποία κοστίζουν συνολικά περισσότερα από 300 εκατοµµύρια δολάρια.
** Στον αριθµό αυτό περιλαµβάνονται και 4 πλοία CO2 που δεν έχουν ακόµη εκτιµηθεί. ** Including 4 CO2 vessels yet to be evaluated.
5. Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης
Anna Angelicoussis, Frangiskos and Antonis Kanelakis
Pantheon Tankers Management - Alpha Gas S.A. - Alpha Bulkers Shipmanagement
Αξία στόλου / Fleet Value 6.615,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 93
Η Άννα Αγγελικούση µαζί µε τους γιους της, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, έχουν δηµιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όµιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαµενόπλοια, στα πλοία µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Από το 2022 ο στόλος τους ενισχύεται σταθερά, τόσο µέσω ναυπηγήσεων όσο και αγορών.
6. Νικόλαος Μαρτίνος
Nikolaos Martinos
Thenamaris
Αξία στόλου / Fleet Value 5.938,1 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 95
Είναι το νεαρότερο µέλος της λίστας του "Forbes". Γιος του Ντίνου Μαρτίνου, στην ηλικία των 40 ετών είναι ο διευθύνων σύµβουλος της Thenamaris. Σπούδασε οικονοµικά σε πανεπιστήµια του Λονδίνου και της Αµερικής. Ο όµιλος Thenamaris βρίσκεται σε πρόγραµµα διαρκούς ανανέωσης του στόλου του, πουλώντας τα µεγαλύτερα σε ηλικία πλοία του και επενδύοντας σε σύγχρονα πλοία από τη second hand αγορά και σε ναυπηγήσεις.
7. Πήτερ Λιβανός
Peter Livanos
GasLog Ltd - GasLog Partners LP
Αξία στόλου / Fleet Value 5.134,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 28**
Γιος του Γιώργου Λιβανού, ανήκει σε µία από τις πιο παραδοσιακές οικογένειες της ελληνικής και παγκόσµιας ναυτιλίας, µε πορεία που διασχίζει τρεις αιώνες. Είναι ένας από τους µεγάλους πρωταγωνιστές στη Wall Street στον τοµέα του shipping στο NYSE. Το µεγάλο του πάθος είναι τα πολυτελή αυτοκίνητα και στη συλλογή του ανήκουν πάνω από 220 συλλεκτικά οχήµατα. O Έλληνας εφοπλιστής χαρακτηρίζεται "πρωτοπόρος" µε την ίδρυση της εταιρείας Ecolog, η οποία θα εστιάσει στη µεταφορά διοξειδίου του άνθρακα, που µπορεί να χρησιµοποιηθεί και για την παραγωγή µεθανόλης, η οποία είναι πιστοποιηµένη ως πράσινο καύσιµο.
** Στον αριθµό αυτό περιλαµβάνονται και 2 πλοία αποθήκευσης που δεν έχουν ακόµη εκτιµηθεί.
8. Νικόλαος Τσάκος
Nikolaos Tsakos
Tsakos Energy Navigation - Tsakos Shipping and Trading
Αξία στόλου / Fleet Value 5.040,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 88
Ο εφοπλιστής Νικόλαoς Τσάκος προέρχεται από µια παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια µε καταγωγή από το νησί της Χίου. Το 1970 ο καπετάν Παναγιώτης, ο πατέρας του, απέκτησε το πρώτο του πλοίο, το "M/V Irenes Star", µαζί µε µια µικρή οµάδα επενδυτών που απαρτιζόταν κυρίως από φίλους και συγγενείς. To 1993 ίδρυσε την ΤΕΝ, που αποτελεί τη µακροβιότερη ελληνική εταιρεία στο Αµερικανικό Χρηµατιστήριο, κλείνοντας 22 χρόνια παρουσίας. Ο συνολικός στόλος που διαχειρίζεται ξεπερνά τα 110 πλοία.
9. Ανδρέας Μαρτίνος
Andreas Martinos
Minerva Marine
Αξία στόλου / Fleet Value 4.817,7 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 78
Η Minerva Marine ιδρύθηκε το 1996 από τον Ανδρέα Μαρτίνο και αναδείχθηκε γρήγορα σε κυρίαρχη δύναµη. Διαθέτει κυρίως δεξαµενόπλοια, VLCC, MR και suezmax, εκτός από την παραδοσιακή κατηγορία της, τα aframax. Η Minerva Gas είναι η πρώτη ελληνικών συµφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία που εντάχθηκε στο µη κερδοσκοπικό κέντρο έρευνας Maersk Μc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping. Σκοπός του κέντρου έρευνας είναι η επιτάχυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιοµηχανίας.
10. Κρίτων Λεντούδης
Kriton Lendoudis
Evalend Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 4.683,7 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 75
O εφοπλιστής Κρίτων Λεντούδης, ιδιοκτήτης της εταιρείας Evalend Shipping, δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό, έχει όµως µια εντυπωσιακή και σταθερή πορεία στη ναυτιλία. Ο στόλος των φορτηγών, τάνκερ, LNG και LPG συνεχώς αυξάνεται χρόνο µε τον χρόνο, ενώ ο εφοπλιστής διαθέτει µία από τις πιο εντυπωσιακές συλλογές αυτοκινήτων στον κόσµο. Από τη λίστα του "Forbes" του 2023, έχει αυξήσει 1,6 δισ. την αξία του στόλου του.
11. Πέτρος Παππάς
Petros Pappas
Star Bulk Carriers
Αξία στόλου / Fleet Value 3.585 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 148
Γιoς του Κωνσταντινουπολίτη εφοπλιστή Αλέκου Παππά, ο Πέτρος Παππάς γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1953 και µυήθηκε από νωρίς στις οικογενειακές επιχειρήσεις. Θεωρείται από τους µεγαλύτερους ιδιοκτήτες φορτηγών πλοίων που είναι εισηγµένοι στις ΗΠΑ. Λίγο πριν από το τέλος του 2023 υπέγραψε το deal της χρονιάς, απορροφώντας την Eagle Bulk Shipping. Δηµιούργησε έτσι µία εταιρεία-µαµούθ, 169 φορτηγών πλοίων, µε κεφαλαιοποίηση 2,1 δισ. δολαρίων. Η συγχώνευση της Star Bulk και της Eagle τον κατέστησε έναν παγκόσµιο ηγέτη στη ναυτιλία ξηρού χύδην φορτίου, µε έναν µεγάλο, διαφοροποιηµένο στόλο εξοπλισµένο µε scrubber.
12. Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος
Konstantinos Konstantakopoulos
Costamare
Αξία στόλου / Fleet Value 3.574,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 101
Ο Μεσσήνιος Κωστής Κωνσταντακόπουλος είναι δεύτερης γενιάς εφοπλιστής, αλλά µε ισχυρό ναυτιλιακό DNA, αφού είναι γιος του καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου, δηµιουργού της Costamare. Η εταιρεία ξεκίνησε µε φορτηγά µεταφοράς τσιµέντου και διάφορα είδη πλοίων µεταφοράς χύδην φορτίου, ενώ δραστηριοποιείται και στον κλάδο των πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων. Το 2010 η Costamare µπήκε στη Wall Street. Πρόσφατα συµφώνησε να γίνει ο κορυφαίος επενδυτής µε 200 εκατ. δολάρια στη Neptune Leasing Limited.
13. Γιάννης Κούστας
John Coustas
Danaos Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 3.285,8 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 83
Η επαγγελµατική του πορεία ξεκίνησε όταν ο πατέρας του, Δηµήτρης, του παρέδωσε το 1987 τον απόλυτο έλεγχο της Danaos. Στις αρχές του 2006 η Danaos έγινε η µεγαλύτερη εισηγµένη ναυτιλιακή εταιρεία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων στα διεθνή χρηµατιστήρια. Η εισηγµένη, η οποία µέχρι πρότινος δραστηριοποιoύνταν αποκλειστικά στην αγορά των containerships, επενδύει και σε second hand φορτηγά πλοία. Άριστος γνώστης της πληροφορικής, θεωρείται από την αγορά ο άνθρωπος που άνοιξε τον δρόµο για την εισαγωγή της τεχνολογίας στις ελληνικές ναυτιλιακές.
14. Θανάσης Μαρτίνος
Thanasis Martinos
Eastern Mediterranean Maritime
Αξία στόλου / Fleet Value 2.864,2 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 88
Ο εφοπλιστής και επενδυτής ακινήτων από τον Οκτώβριο του 2019 είναι και πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους, ενώ ο Οικουµενικός Πατριάρχης Βαρθολοµαίος τού έχει απονείµει το Οφφίκιο του Άρχοντος Εξάρχου. Από το 1971 εργαζόταν στην οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris, την οποία ίδρυσε η µητέρα του. Το 1991 ο Θανάσης Μαρτίνος αποχώρησε από την εταιρεία για να δηµιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime (EastMed). Έχει προσφέρει πλούσιο φιλανθρωπικό έργο, µε ευρύτατη απήχηση χωρίς δηµοσιότητα.
15. Αγγελική Φράγκου
Angeliki Frangou
Navios Maritime Partners L.P.
Αξία στόλου / Fleet Value 2.535,15 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 87
Η Αγγελική Φράγκου είναι επικεφαλής της ηγετικής ναυτιλιακής εταιρείας, εισηγµένης στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης, Navios Partners. Συνολικά διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 177 πλοία µε µεταφορική ικανότητα 15,8 εκατοµµυρίων dwt και 231.964 TEU. Ο στόλος έχει µέση ηλικία τα 9,6 έτη. H λαµπρή πορεία της κυρίας Φράγκου άρχισε να γίνεται εµφανής από το 2004, ως η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής ναυτιλιακής εταιρείας επενδύσεων που έµπαινε στο Χρηµατιστήριο του Nasdaq µέσω της ISE. Αυτή την περίοδο 25 νεότευκτα πλοία της είναι σε παραγγελία, µε την αξία τους να ξεπερνά τα 1,8 δισ.
16. Διαµαντής Διαµαντίδης
Diamantis Diamantidis
Delta Tankers - Marmaras Navigation
Αξία στόλου / Fleet Value 2.439,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 57
Με οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία του Λονδίνου, άρχισε τη δραστηριότητά του στη ναυτιλία την περίοδο 1976-1977, µε την εξαγορά του πρώτου καραβιού, ενός µικρού φορτηγού 4.000-5.000 τόνων. Είναι συλλέκτης έργων τέχνης και παλαιών αυτοκινήτων. Πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραµατίζει και στον τοµέα του real estate, όπως αποδείχθηκε και από την αγορά των δέκα οικοπέδων στον Αστέρα Βουλιαγµένης. Είναι ένας από τους λίγους εφοπλιστές που δεν εµφανίζει τραπεζικό δανεισµό, αλλά διαθέτει τεράστια προσωπική ρευστότητα, η οποία του επιτρέπει να ελίσσεται και να εκµεταλλεύεται τις αγοραστικές ευκαιρίες.
17. Λου Κολλάκης
Lou Kollakis
Chartworld Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 2.286,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 77
Οι 50 κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές - Λίστα Forbes 2024 - εικόνα 17
Αν και γεννήθηκε και σπούδασε στη Μεγάλη Βρετανία, τις τελευταίες δεκαετίες ζει τον περισσότερο χρόνο στην Ελλάδα. Έχει διαφόρων τύπων πλοία –φορτηγά, δεξαµενόπλοια, πλοία µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, ψυγεία–, ενώ έχει δραστηριοποιηθεί και στον τοµέα των κρουαζιερόπλοιων και των ναυπηγείων. Κατάγεται από µια παραδοσιακή ναυτική οικογένεια από τις Οινούσσες, η ιστορία της οποίας χάνεται στα βάθη του 19ου αιώνα. Το 2000 ιδρύθηκε το Ίδρυµα "Στέφανος Κολλάκης" στη µνήµη του πατέρα του και προσφέρει ένα πολύπλευρο κοινωνικό έργο.
18. Λέων Πατίτσας
Leon Patitsas
Atlas Maritime
Αξία στόλου / Fleet Value 1.885,2 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 20
Ο Λέων Πατίτσας γεννήθηκε στο Λονδίνο. Είναι γιος του εφοπλιστή Σπυρίδωνα Πατίτσα και της Μαριγώς Λαιµού-Πατίτσα, η οποία ήταν κόρη του καπετάνιου Λέοντα Σ. Λαιµού. Σπούδασε µηχανολόγος-µηχανικός µε µεταπτυχιακό στα οικονοµικά στο Tufts University και στο MIT. Η εταιρεία του ιδρύθηκε το 2004. Τον τελευταίο έναν χρόνο η Atlas έχει επιστρέψει δυναµικά στη ναυπήγηση νέων πλοίων κυρίως στον τοµέα των δεξαµενόπλοιων, ενώ έστρεψε πάνω της τα βλέµµατα της παγκόσµιας ναυτιλίας µε την παραγγελία τριών πλοίων µεταφοράς αµµωνίας στη Νότια Κορέα.
19. Φίλιππος και Αντώνης Λαιµός
Philippos and Antonis Laimos
Enesel S.A.
Αξία στόλου / Fleet Value 1.863,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 20
Ο Φίλιππος και ο Αντώνης Λαιµός, συνεχιστές της σπουδαίας ναυτικής παράδοσης της οικογένειας Λαιµού, έχουν χαράξει δυναµική πορεία στη ναυτιλιακή βιοµηχανία. Ο Αντώνης Λαιµός είναι αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών. Το 2003 οι δύο εταιρείες της οικογένειας, Avra Shipmanagement S.A. και Sealuck Shipping Corporation, συγχωνεύονται και δηµιουργείται η εταιρεία Enesel S.A. από τα αρχικά NSL του ονόµατος του Νικόλαου Σπύρου Λαιµού. Η παρουσία της οικογένειας Λαιµού στον κλάδο της ναυτιλίας ξεπερνά τα 170 χρόνια. Από το 2018 οι γιοι του βάζουν τη δική τους σφραγίδα στην εταιρεία.
20. Αντώνης Δ. Ιγγλέσης και Γιάννης Ιππ. Ιγγλέσης
Antonis D. Inglesis and Yiannis Hipp. Inglesis
Samos Steamship
Αξία στόλου / Fleet Value 1.713,1 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 25
Η οικογένεια Ιγγλέση κατάγεται από τη Σάµο και η ενασχόλησή της µε τα ναυτιλιακά µετρά σχεδόν 140 χρόνια. Στα µέσα της δεκαετίας 1990 η ναυτιλιακή εστιάζει στην εξαγορά και διαχείριση πλοίων τύπου OBO (Ore/Bulk/Oil), που έχουν τη δυνατότητα να µεταφέρουν µεταλλεύµατα, χύδην φορτία και πετρέλαιο. Ακολούθησε η επέκτασή της στα µεγάλης χωρητικότητας δεξαµενόπλοια και φορτηγά πλοία, ενώ το 2004 στράφηκε και στα LPG carriers. Από το 2001 έως το 2018 υλοποίησε ένα φιλόδοξο πρόγραµµα ναυπήγησης 35 πλοίων σε ιαπωνικά ναυπηγεία. Την εταιρεία διαχειρίζονται τα ξαδέλφια Αντώνης Δ. Ιγγλέσης και Γιάννης Ιππ. Ιγγλέσης. Η εταιρεία έχει µεγάλη κοινωνική δράση στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου.
21. Δηµήτρης Προκοπίου
Dimitris Prokopiou
Centrofin
Αξία στόλου / Fleet Value 1.688,4 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 41
Με οικογενειακή παράδοση στο real estate, o Δηµήτρης Προκοπίου, αδελφός του Γιώργου Προκοπίου, ηγείται της Centrofin µε απόλυτη επιτυχία. Το 1974 συνίδρυσε τη Sea Traders S.A. µαζί µε τον αδελφό του Γιώργο Προκοπίου. Το 1988 είχαν 30 πλοία χωρίς χρέη και αποφάσισαν να διαχωρίσουν την περιουσία τους. Ο κάθε αδελφός έµεινε µε 15 πλοία. Ο κ. Δηµήτρης Προκοπίου ίδρυσε στη συνέχεια τη Centrofin. Τα δύο αδέλφια έχουν και σήµερα πολύ καλές σχέσεις. Ο Δηµήτρης Προκοπίου ήταν από τους Έλληνες πλοιοκτήτες που αγόρασαν πλοία από τα γερµανικά επενδυτικά funds όταν αυτά κατέρρευσαν εξαιτίας της παγκόσµιας οικονοµικής κρίσης και των ανοιγµάτων που είχαν κάνει σε παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων.
22. Νικόλαος και Μιχαήλ Λυκιαρδόπουλος
Nikolaos and Michail Lykiardopoulos
Neda Maritime
Αξία στόλου / Fleet Value 1.575,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 30
Η οικογένεια Λυκιαρδόπουλου κατάγεται από την Κεφαλονιά, και συγκεκριµένα από τις Κεραµιές Λειβαθούς, έναν από τους σηµαντικότερους ναυτότοπους των ελληνικών θαλασσών. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ιδρύθηκε στον Πειραιά η Neda Maritime Agency Co. Ltd, η οποία αντιπροσώπευε τον όµιλο Λυκιαρδόπουλου. Η τρίτη πλέον γενιά της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου χτίζει έναν νεανικό στόλο από bulk carriers και tankers, ενώ στην πλειονότητα των πλοίων της κυµατίζει η ελληνική σηµαία. Ο Μιχάλης Λυκιαρδόπουλος δραστηριοποιείται ενεργά στα διεθνή ναυτιλιακά fora.
23. Πόλυς Β. Χατζηιωάννου
Polys V. Hajioannou
Safe Bulkers Inc.
Αξία στόλου / Fleet Value 1.525,9 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 47
Ο Πόλυς είναι γιος του Βάσου Χατζηιωάννου, που µαζί µε τον αδελφό του Λουκά ίδρυσαν τη ναυτιλιακή εταιρεία Troodos Shipping. Το 1964 ο Βάσος δηµιούργησε τη δική του αυτόνοµη εταιρεία και το 1987 ο Πόλυς Χατζηιωάννου ακολούθησε δική του ρότα. Το 2008 δηµιούργησε τη Safe Bulkers και εισήχθη στο Χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης. Ασχολείται και µε επενδύσεις στο κοµµάτι της ενέργειας. Η εταιρεία βρίσκεται σε συνεχή διαδικασία ανανέωσης του στόλου της, ταυτόχρονα όµως καταγράφει µια σηµαντική κερδοφορία. Το α' τρίµηνο του 2024 κατέγραψε καθαρά έσοδα 81,7 εκατοµµυρίων δολαρίων, µε ποσοστό αύξησης 22,3% σε σχέση µε το 2023.
24. Πάνος Λασκαρίδης
Panos Laskaridis
Lavinia Corporation
Αξία στόλου / Fleet Value 1.453 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 58
Σπούδασε µηχανολόγος µηχανικός στη Γερµανία και έκανε µεταπτυχιακό στη ναυπηγική στο Λονδίνο. Στον στόλο του κυριαρχούν τα αλιευτικά-ψυγεία, ενώ οι πολυσχιδείς επαγγελµατικές δραστηριότητές του εκτείνονται από την Ελλάδα µέχρι τα νησιά Φόκλαντ και την Κίνα. Το 2020 τιµήθηκε µε τον τίτλο του Υποναύαρχου επί τιµή, λόγω των άνω των 30 εκατ. ευρώ δωρεών προς το Ελληνικό Πολεµικό Ναυτικό. Έκτοτε συνεχίζει σταθερά τις δωρεές του για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάµεων. Είναι πρόεδρος του Ιδρύµατος Αικατερίνης Λασκαρίδη και έχει διατελέσει µέλος του διοικητικού συµβουλίου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και αντιπρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος.
25. Ίδρυµα Ωνάση
Onassis Foundation
Olympic Shipping and Management S.A.
Αξία στόλου / Fleet Value 1.356,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 18
Η εταιρεία Olympic Shipping and Management S.A. αποτελεί τη συνέχεια της Olympic Maritime, που ίδρυσε το 1952 στο Παρίσι ο Αριστοτέλης Ωνάσης και η οποία είχε την έδρα της στο Μονακό έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Έκτοτε η εταιρεία µεταφέρθηκε στην Αθήνα, και συγκεκριµένα στο Παλαιό Φάληρο. Το Ίδρυµα χωρίζεται σε δύο τοµείς: στο Επιχειρηµατικό Ίδρυµα και στο Κοινωφελές Ίδρυµα, µε σαφή οδηγία οι επιχειρηµατικές δραστηριότητες του ενός να µην εµπλέκονται στο έργο του άλλου. Το Επιχειρηµατικό Ίδρυµα δραστηριοποιείται κυρίως στη ναυτιλία, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις και επενδύσεις. Το 40% των ετήσιων κερδών του Επιχειρηµατικού Ιδρύµατος δίνεται σε κοινωφελείς δράσεις.
26. Οικογένεια Χανδρή
Chandris Family
Chandris
Αξία στόλου / Fleet Value 1.353,8 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 25
Συνεχιστές µιας µεγάλης οικογενειακής παράδοσης στη ναυτιλία είναι ο Γιάννης και ο Μιχάλης Χανδρής. Ο Μιχάλης Χανδρής είναι αντιπρόεδρος τα τελευταία χρόνια στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η οικογένεια Χανδρή έχει συνδυάσει τη µακρά ναυτιλιακή ιστορία της µε τον κλάδο της κρουαζιέρας. Το ξεκίνηµά τους, πάντως, στη ναυτιλιακή βιοµηχανία έγινε µε φορτηγά πλοία. Η οικογένεια Χανδρή έχει µεγάλη ακίνητη περιουσία στη Μεγάλη Βρετανία. Συµµετέχουν επίσης σε ξενοδοχειακές και άλλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, ενώ έχουν και µια συλλογή σύγχρονης τέχνης.
27. Μελίνα Τραυλού
Melina Travlos
Neptune Lines Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 1.326,3 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 23
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, έχει καταγωγή από την Κεφαλονιά και είναι πρόεδρος της Neptune Lines, εταιρείας που ίδρυσε ο πατέρας της, Νίκος Τραυλός, το 1975. Είναι η µοναδική ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία µεταφοράς οχηµάτων, η οποία το τελευταίο χρονικό διάστηµα προχώρησε σε δυναµική ανανέωση του στόλου της. Η Μελίνα Τραυλού έχει ιδρύσει και τη Neptune Dry, µε τον στόλο της να αφορά κυρίως φορτηγά πλοία. Είναι ιδρυτικό µέλος και πρόεδρος της ΣYN-ENΩΣIΣ, που είναι ο "βραχίονας" κοινωνικής προσφοράς που έχει αναπτύξει η Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών.
28. Θεόδωρος Βενιάµης
Theodoros Veniamis
Golden Union
Αξία στόλου / Fleet Value 1.299,4 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 47
Ένας από τους µακροβιότερους προέδρους της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (2009-2022), ο Χιώτης εφοπλιστής ίδρυσε την εταιρεία Golden Union σε ηλικία 27 ετών. Tη δεκαετία του ’80 η Golden Union έκανε τα πρώτα της βήµατα στη ναυτιλία, µε τα τσιµεντάδικα πλοία. Διατελεί πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του οµίλου εταιρειών Golden Union, οι οποίες καλύπτουν ευρύ φάσµα ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων, αλλά δραστηριοποιούνται και σε τοµείς πέραν της θάλασσας, όπως οι τηλεπικοινωνίες, η µαστιχοπαραγωγή και οι µεταφορές.
29. Μιχάλης Λεµός
Michalis Lemos
Nereus Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 1.173 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 16
Από τους σηµαντικότερους Έλληνες εφοπλιστές του Λονδίνου, ο Μιχάλης Λεµός είναι ο ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής επιχείρησης CM Lemos, την οποία κληρονόµησε από τον πατέρα του, Κωνσταντίνο. Γεννηµένος το 1955 στις Οινούσσες, µαζί µε τις δύο αδελφές του κληρονόµησαν από τον πατέρα τους περιουσία ύψους 1,1 δισεκατοµµυρίων λιρών. Η Nereus Shipping είναι θυγατρική της CM Lemos και συνεχώς ανανεώνει τον στόλο της µε νέα πλοία.
30. Οικογένεια Ζέιν
Zein Family
Naftomar Shipping and Trading
Αξία στόλου / Fleet Value 1.119,4 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 28
Από την ίδρυσή της στη Βηρυτό του Λιβάνου το 1972, µε επίκεντρο τη διανοµή πετρελαιοειδών στην περιοχή της Μεσογείου, η Naftomar αναδείχθηκε σε σηµαντικό παίκτη στον τοµέα του υγραερίου. Ο Ιµάντ Ζέιν και ο αδελφός του λίγα χρόνια µετά την πρώτη της συναλλαγή το 1976, εκµεταλλευόµενοι τις τεράστιες δυνατότητες της αγοράς υγραερίου, άνοιξαν γραφείο ναύλωσης και διαχείρισης πλοίων στον Πειραιά. H εταιρεία πρωτοστάτησε στην ανάπτυξη πολύ µεγάλων δραστηριοτήτων µεταφοράς αερίου (VLGC) στην Άπω Ανατολή.
31. Γιώργος Λιβανός
Giorgos Livanos
Sun Enterprises
Αξία στόλου / Fleet Value 1.106,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 19
Μία από τις σηµαντικότερες εφοπλιστικές οικογένειες της χώρας, η οικογένεια Λιβανού συνεχίζει την ιστορική παράδοση µέσα και από την εξαιρετική πορεία της Sun Enterprises. Με καταγωγή τη Χίο και ρίζες που χρονολογούνται από το 1878, η Sun Enterprises Ltd είναι η εταιρεία διαχείρισης δεξαµενόπλοιων του οµίλου, ενώ η Alios Bulkers Ltd είναι η εταιρεία διαχείρισης του στόλου ξηρού φορτίου. Ο Γιώργος Λιβανός κινείται µεταξύ της Λοζάνης της Ελβετίας, του Λονδίνου, του Μόντε Κάρλο και της Νέας Υόρκης, αλλά λατρεύει τον τόπο καταγωγής του και το καταφύγιό του, που είναι το ιδιωτικό του νησί Κορωνίδα.
32. Σεµίραµις Παληού
Semiramis Paliou
Diana Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 1.078,3 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 38
Η οικογένεια Παληού είναι µία από τις παραδοσιακότερες οικογένειες Ελλήνων πλοιοκτητών της Χίου. Ο Συµεών Παληός έχει χαράξει τη δική του ρότα στην παγκόσµια ναυτιλιακή βιοµηχανία. Πλέον η Σεµίραµις Παληού έχει αναλάβει διευθύνουσα σύµβουλος της εισηγµένης Diana Shipping Inc., µε την εταιρεία να βρίσκεται σήµερα σε φάση ανανέωσης, αφού πουλάει τα παλαιότερα σε ηλικία πλοία της, µειώνοντας τον µέσο όρο του στόλου της. Μέσω θυγατρικής της, συµµετέχει σε κοινοπραξία για αξιοποίηση πλοίων υπεράκτιας αιολικής ενέργειας.
33. Θανάσης Λασκαρίδης
Thanasis Laskaridis
Laskaridis Maritime
Αξία στόλου / Fleet Value 1.062,9 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 29
Το 2021 τα δύο αδέλφια, Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης, διαχώρισαν τις επιχειρηµατικές τους δραστηριότητες, διατηρώντας εξαιρετικές σχέσεις. Το ίδιο έτος ο Θανάσης Λασκαρίδης ίδρυσε τη Laskaridis Maritime και µέσα σε τρία χρόνια αναδείχθηκε σε µία από τις σηµαντικότερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις της χώρας. Υπό τη διαχείριση του Θανάση Λασκαρίδη είναι δύο ναυπηγεία στην Ισπανία, µια βάση προµήθειας καυσίµων στο Μοντεβιδέο, ενώ στο πελατολόγιό του περιλαµβάνονται µεγάλα ονόµατα όπως οι Shell, Petrobras, Glencore, Repsol κ.ά.
34. Αδαµάντιος Πολέµης
Adamantios Polemis
New Shipping Ltd
Αξία στόλου / Fleet Value 1.061,2 εκ.$
Αριθμς πλοίων / Number of Vessels 31
Οι ρίζες της οικογένειας Πολέµη φτάνουν δυόµισι αιώνες πίσω, στην Άνδρο, µε έντονη παρουσία στα θεσµικά δρώµενα της παγκόσµιας εφοπλιστικής κοινότητας. Μετά το διαζύγιο του 2014, η οικογενειακή εταιρεία Polembros, που σηµαίνει αδελφοί Πολέµη –Polemis Brothers–, έµεινε στον Σπύρο Πολέµη, ενώ ο Αδαµάντιος έριξε το βάρος στη New Shipping, την οποία είχε συστήσει από το 2005, µε έδρα την Αθήνα, κυρίως µε δεξαµενόπλοια και πλοία µεταφοράς χύδην φορτίου. Τον τελευταίο χρόνο πραγµατοποιεί επιλεκτικές κινήσεις στη second hand αγορά. Ο Αδαµάντιος Πολέµης ασχολείται ενεργά µε τον επαγγελµατικό αθλητισµό.
35. Χάρης Βαφειάς
Charis Vafeias
StealthGas Inc.
Αξία στόλου / Fleet Value 1.059,1 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 35
Ο Χάρης Βαφειάς ξεκίνησε την πορεία του στη ναυτιλία εντυπωσιακά, αφού σε ηλικία 26 ετών οδήγησε τη StealthGas στο Χρηµατιστήριο του Nasdaq και έγινε ο νεότερος όλων των εποχών διευθύνων σύµβουλος σε εισηγµένη ναυτιλιακή εταιρεία. Με καταγωγή από τη Χίο, οι σχέσεις του µε τη ναυτιλία ξεκίνησαν από µικρή ηλικία, όταν, στα 17 του, µε προτροπή του πατέρα του, πήγε το πρώτο του ταξίδι µε πλοίο της εταιρείας του. Από το 2008 έχει υπό τον έλεγχό του ολόκληρο τον ναυτιλιακό όµιλο που ανήκει στην οικογένειά του.
36. Νικόλας Ιγγλέσης
Nikolas Inglessis
Alberta Shipmanagement
Αξία στόλου / Fleet Value 1.046,4 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 22
Αν και ιδρύθηκε µόλις το 2019 από τον Νικόλα Ιγγλέση και τις κόρες του Ισµήνη και Αλεξία, η Alberta Shipmanagement εµφανίζει έντονη δυναµική. Οι δύο κόρες του Νικόλα Ιγγλέση αποτελούν την πέµπτη γενιά της οικογένειας, που κατάγεται από τη Σάµο και µετρά 148 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στη ναυτιλιακή βιοµηχανία. Μετά την αποχώρησή τους από την οικογενειακή επιχείρηση Samos Steamship, για να χαράξουν τη δική τους πορεία στον κλάδο, ξεκίνησαν µε "προίκα" τέσσερα δεξαµενόπλοια και τρία πλοία ξηρού φορτίου. Μέσα σε πέντε χρόνια ο στόλος της Alberta Shipmanagement αυξήθηκε σε 22 πλοία και είναι στη λίστα µε τις σηµαντικότερες ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
37. Σπύρος Πολέµης
Spyros Polemis
Polembros Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 982,1 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 14
Οι ρίζες της οικογένειας Πολέµη φτάνουν δυόµισι αιώνες πίσω, στην Άνδρο, µε έντονη παρουσία στα θεσµικά δρώµενα της παγκόσµιας εφοπλιστικής κοινότητας. Το 2014, ύστερα από 40 χρόνια κοινής πορείας, τα δύο αδέλφια Πολέµη πήραν ξεχωριστούς ναυτιλιακούς δρόµους. Ο Σπύρος Πολέµης διατήρησε την Polembros Shipping, η οποία βρίσκεται στη νέα φάση της ψηφιακής µετάβασης της ναυτιλίας. Ενισχύει τον στόλο της παραγγέλλοντας νεότευκτα δεξαµενόπλοια.
38. Οικογένεια Βαρδινογιάννη
Vardinogiannis Family
Avin International
Αξία στόλου / Fleet Value 921,2 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 32
Η οικογένεια Βαρδινογιάννη είναι µία από τις ισχυρότερες οικογένειες του εφοπλιστικού κόσµου. Ο όµιλος Βαρδινογιάννη απαρτίζεται σήµερα από πολλές εταιρείες και επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται σε διάφορους τοµείς, όπως, µεταξύ άλλων: ναυτιλία, διυλιστήρια πετρελαίου, διανοµή πετρελαιοειδών, ανεφοδιασµός πλοίων, ξενοδοχεία, χρηµατοπιστωτικά, µέσα µαζικής ενηµέρωσης, αθλητισµός, αντιπροσωπίες, ψυχαγωγία και εµπορικά κέντρα.
39. Τζένη Ανδριανοπούλου
Jenny Andrianopoulou
Cape Shipping S.A.
Αξία στόλου / Fleet Value 852,3 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 21
Παρά το χαµηλό προφίλ που διατηρεί, η Τζένη Ανδριανοπούλου, επικεφαλής της Cape Shipping, είναι γνωστή στους εφοπλιστικούς κύκλους για τον δυναµισµό και τις µελετηµένες κινήσεις της. Έκανε αισθητή την παρουσία της στον χώρο όταν το 1999 ήταν η πρώτη γυναίκα που εξελέγη µέλος του δ.σ. του Greek Shipping Cooperation Committee, του ισχυρού εφοπλιστικού λόµπι του Λονδίνου. Επί σειρά ετών η Cape Shipping δραστηριοποιούνταν στην αγορά ξηρού φορτίου, ωστόσο από το 2013 εισήλθε στην αγορά µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων.
40. Γιάννης και Αριστείδης Αλαφούζος
Yiannis and Aristeidis Alafouzos
Okeanis Eco Tankers
Αξία στόλου / Fleet Value 836,9 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 8
Η οικογένεια Αλαφούζου, µε καταγωγή από τη Σαντορίνη, έχει µακρά ιστορία στη ναυτιλία. Ο Γιάννης Αλαφούζος εισήλθε στον χώρο της ναυτιλίας στις αρχές της δεκαετίας του 1980. Είναι ένας από τους πλέον διακεκριµένους επιχειρηµατίες στον χώρο των Μέσων Μαζικής Ενηµέρωσης, µε παράλληλη δραστηριότητα και στον χώρο του επαγγελµατικού αθλητισµού. Η εισηγµένη στο Χρηµατιστήριο του Όσλο ναυτιλιακή προχώρησε σε αλλαγές, µε τον Αριστείδη Αλαφούζο να διαδέχεται τον πατέρα του, Γιάννη, στη θέση του διευθύνοντος συµβούλου.
41. Νίκος Σάββας
Nikos Savvas
Cosmoship
Αξία στόλου / Fleet Value 688 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 35
Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστηµα η Cosmoship του Νίκου Σάββα έχει επενδύσει εκατοντάδες εκατοµµύρια για νέες ναυπηγήσεις. Μαζί µε τις ναυπηγήσεις, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε ένα πλάνο αναδιάρθρωσης του στόλου, µε πωλήσεις πλοίων της. Αυτός είναι και ο λόγος που το όνοµα του Νίκου Σάββα προστίθεται στη φετινή λίστα των top 50 ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συµφερόντων, καθώς αύξησε και τον στόλο και την αξία αυτού. Ο στόλος της Cosmoship αποτελείται από 20 containerships και 15 bulk carriers, αξίας 424 και 264 εκατ. δολαρίων αντίστοιχα.
42. Γιώργος Γιαλόζογλου
Georgios Gialozoglou
IMS S.A.
Αξία στόλου / Fleet Value 669,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 29
Η International Maritime Services (IMS), που ιδρύθηκε το 1995, εξειδικεύεται στον τοµέα των ανοικτών νηολογίων και των τεχνικών συµβουλών. Η εταιρεία έχει βαθιές ρίζες στον κλάδο, οι οποίες χρονολογούνται από το 1968, όταν η οικογένεια Μακρή, επίσης ιδρυτής της Honduras Maritime Services (HMS), άρχισε να παρέχει υπηρεσίες για τα πλοία που ύψωναν τη σηµαία της Ονδούρας. Σήµερα η IMS παρέχει ολοκληρωµένες διοικητικές και τεχνικές υπηρεσίες στη ναυτιλιακή βιοµηχανία. Η εταιρεία µαζί µε τις νέες παραγγελίες ναυπηγήσεων έχει υπογράψει και συµφωνίες για πωλήσεις, µε στόχο την ανανέωση του στόλου.
43. Oικογένεια Μουνδρέα
Moundreas Family
NGM Energy
Αξία στόλου / Fleet Value 664,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 26
Η καταγωγή της οικογένειας Μουνδρέα είναι από την Τραχήλα της Μάνης. Το 1916 η οικογένεια Μουνδρέα εγκαταστάθηκε στον Πειραιά και ασχολήθηκε µε την πρακτόρευση και τη ναύλωση πλοίων. Το 1960 ο 21χρονος τότε Νικόλας Μουνδρέας άρχισε να εργάζεται στη ναυτιλία. Το 1964 δηµιούργησε µία από τις µακροβιότερες συνεργασίες στη ναυτιλία µαζί µε τον Νικόλαο Φράγκο, πατέρα της Αγγελικής Φράγκου, και το 1974 δηµιούργησε τη Nicholas G. Moundreas S.A. και δραστηριοποιήθηκε αυτόνοµα στις ασφαλίσεις πλοίων, τις ναυλώσεις και την πλοιοδιαχείριση. Από το 1990 η νέα γενιά είναι και αυτή στην εταιρεία.
44. Αριστείδης Πίττας
Aristeides Pittas
Euroseas Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 636,3 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 27
Καταγόµενος από το νησί της ναυτοσύνης, τη Χίο, σήµερα είναι επικεφαλής δύο εισηγµένων ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ υλοποιεί αυτή την περίοδο ένα µεγάλο πρόγραµµα ναυπήγησης πλοίων. Eίναι κάτοχος πτυχίου Marine Engineering από το Πανεπιστήµιο του Newcastle-Upon-Tyne και συνέχισε στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), από όπου πήρε διπλό Master σε Ocean Systems Management και σε Naval Architecture & Marine Engineering. Ο Αριστείδης Ιωάννη Πίττας είναι πρόεδρος του διοικητικού συµβουλίου και διευθύνων σύµβουλος της Eurodry από την ίδρυσή της στις 8 Ιανουαρίου 2018, αλλά και της Euroseas από την ίδρυσή της τον Μάιο του 2005. Η οικογένεια Πίττα κατάγεται από τη µαρτυρική νήσο Χίο. Γενάρχης της ναυτιλιακής οικογένειας θεωρείται ο Νικόλαος Φ. Πίττας (1837-1913), ο οποίος ασχολήθηκε µε τα ατµόπλοια από το 1907.
45. Μάρκος Νοµικός
Markos Nomikos
Nomikos A.M.
Αξία στόλου / Fleet Value 603,6 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 30
Η Nomikos A.M. ιδρύθηκε στην Ελλάδα το 1958 από τον Σαντορινιό Αναστάσιο Νοµικό και τη σύζυγό του Αγγέλα Νοµικού. Η εταιρεία αρχικά ασχολήθηκε µε την ακτοπλοΐα και κατά τις τελευταίες 6 δεκαετίες έχει αναπτυχθεί σε όλους τους κύριους τύπους πλοίων ξηρού φορτίου χύδην. Πιο πρόσφατα η εταιρεία επέκτεινε τις δυνατότητές της στη διαχείριση πλοίων µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων. Το γραφείο της στη Μεγάλη Βρετανία ιδρύθηκε το 1982 και έχει εξελιχθεί σε µια οντότητα που υποστηρίζει την πώληση και αγορά και τις παραδοσιακές εµπορικές υπηρεσίες, καθώς και την προσφορά καινοτόµων λύσεων µεταφοράς εµπορευµάτων. Η οικογένεια Α. Μ. Νοµικού έχει µεγάλη κοινωνική προσφορά. Μέσω της Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισµού ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, έχει δώσει το "παρών" σε όλες τις µεγάλες εθνικές κρίσεις.
46. Γιάννης Δράγνης
Giannis Dragnis
Goldenport Shipmanagement
Αξία στόλου / Fleet Value 567,5 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 26
Ο Γιάννης Δράγνης, από τη θέση του διευθύνοντος συµβούλου του οµίλου Goldenport, διευθύνει στόλο µε ποντοπόρα πλοία, κυρίως φορτηγά και µεταφοράς εµπορευµατοκιβωτίων, αλλά και την εταιρεία µε τα Mega Yachts. Η ναυτιλιακή της οικογένειας Δράγνη επέστρεψε έπειτα από αρκετά χρόνια στην αγορά των capesize το 2024. Παράλληλα, η οικογένεια Δράγνη δραστηριοποιείται και στα δεξαµενόπλοια, µέσω της εταιρείας OceanGold Tankers. Στο πλευρό του ο Γιάννης έχει τον αδελφό του Βασίλη και, φυσικά, τη δυναµική παρουσία του ιδρυτή, Πάρη Δράγνη. Σηµαντικός σταθµός στην ιστορία της εταιρείας ήταν η είσοδος της Goldenport Holdings στην Kύρια Aγορά του London Stock Exchange τον Aπρίλιο του 2006.
47. Πολυµετοχική
Multi-stakeholder
Spring Marine Management
Αξία στόλου / Fleet Value 557,81 εκατ. δολ. εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 24
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2008 από µια αφοσιωµένη οµάδα επαγγελµατιών µε διακεκριµένη σταδιοδροµία στη ναυτιλία και τη διαπραγµάτευση εµπορευµάτων, οι οποίοι έχουν αποκτήσει και διαχειρίζονται συλλογικά πάνω από 50 πλοία τα τελευταία 45 χρόνια, µέσα από διάφορους κύκλους της αγοράς. Κρατούν χαµηλό προφίλ και οι κινήσεις τους είναι µεθοδικές κυρίως στις αγοραπωλησίες του στόλου τους. Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι στους µετόχους της περιλαµβάνεται και ο εφοπλιστής Άλεξ Τοµάζος. Διαθέτει έναν στόλο από 24 δεξαµενόπλοια, µέσης ηλικίας κάτω των 12 ετών.
48. Γιώργος Χατζής
Georgios Hatzis
Newport S.A.
Αξία στόλου / Fleet Value 556,4 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 24
Η Newport ιδρύθηκε το 2004 και δηµιούργησε στόλο µε πλοία τύπου handysize. Το 2016 εισήλθε στην κατηγορία των panamax. H εταιρεία ειδικεύεται στον τοµέα των χύδην ξηρών φορτίων, µε ιδιαίτερη έµφαση στη µεταφορά σιτηρών, όπως το σιτάρι και το κριθάρι. Μαζί µε την Grehel Shipmanagement Co. διαχειρίζονται έναν στόλο 32 πλοίων, που κυµαίνονται από 30.000 dwt έως 83.000 dwt, διαθέτοντας µια εντυπωσιακή συνολική χωρητικότητα 1.992.051 dwt. Η εταιρεία προχώρησε πρόσφατα σε νέες παραγγελίες πλοίων στην Ιαπωνία. Το γεγονός αυτό δίνει νέα ώθηση σε µια µακροπρόθεσµη αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας, που κινείται αθόρυβα.
49. Γιώργος Γιουρούκος
Georgios Yiouroukos
Technomar Shipping
Αξία στόλου / Fleet Value 411,7 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 24
Ο Γιώργος Γιουρούκος σπούδασε µηχανολόγος µηχανικός στο University College του Λονδίνου και απέκτησε µεταπτυχιακό στη µηχανολογία από το Πανεπιστήµιο Brunel, όµως τον κέρδισε η ναυτιλία. Το 1993 έκανε τα πρώτα του επαγγελµατικά βήµατα σε µεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία και εργάστηκε σε διάφορα τµήµατα. Βήµα προς βήµα έχτισε την καριέρα του, καθώς ξεκίνησε ως µέτοχος σε ένα πλοίο, και σήµερα, µέσω των εταιρειών του, διαχειρίζεται έναν στόλο από περίπου 150 πλοία. Το 1994 ίδρυσε την εταιρεία Technomar και δραστηριοποιήθηκε έντονα και µε µεγάλη επιτυχία στις αγοραπωλησίες πλοίων και στις συνεργασίες µε fund. Ο πλοιοκτήτης ανέλαβε, µε προσωπικά του έξοδα, να χρηµατοδοτήσει την ελληνική έρευνα η οποία αφορούσε τη χρήση φαρµάκου για την αρθρίτιδα σε ασθενείς που βρίσκονταν σε κίνδυνο λόγω COVID, µε πολύ σηµαντικά αποτελέσµατα.
50. Δηµήτρης Δαλακούρας
Dimitris Dalakouras
Conbulk Shipmanagement Corp.
Αξία στόλου / Fleet Value 357,7 εκ.$
Αριθμός πλοίων / Number of Vessels 31
Συνεχιστής της ναυτικής παράδοσης της οικογένειάς του, ο Δηµήτρης Δαλακούρας συνεχίζει την ανάπτυξη της εταιρείας σε αθόρυβους τόνους. Γιος του Γιώργου Δαλακούρα, εφοπλιστή, πολιτικού και ποδοσφαιρικού παράγοντα, πρώην Διοικητή του Αγίου Όρους, ο Δηµήτρης Δαλακούρας ασχολείται κυρίως µε τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις και την αγαπηµένη του Πάτµο. Η οικογένεια Δαλακούρα βοήθησε στην αναστήλωση της ιστορικής πρωτεύουσάς της, της Χώρας, η οποία κατέστη µνηµείο παγκόσµιας πολιτιστικής κληρονοµιάς της UNESCO αργότερα. Η Conbulk διαθέτει έναν στόλο 2 φορτηγών και 29 δεξαµενόπλοιων.
πηγή: forbesgreece.gr
Οι 50 κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές - Λίστα Forbes 2024
0
6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2024, 20:20
Σχόλια Αναγνωστών
0 Προσθήκη σχολίουΔεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.
Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.