ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ: 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025, 18:05

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πανελλήνιες 2023: Οι απαντήσεις στο μάθημα των Νέων Ελληνικών στα ΕΠΑΛ

0 1 ΙΟΥΝΙΟΥ 2023, 14:00

Τα θέματα ήταν βατά και σχετικά αναμενόμενα, με σαφήνεια των ζητημάτων για κατάλληλα προετοιμασμένους υποψηφίους που είχαν μελετήσει την ύλη σφαιρικά τόσο στη θεωρία όσο και στους θεματικούς κύκλους.
Για τη συγγραφή των απαντήσεων συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί Μάρω Ροζάκη και Ελένη Μπισδούλη του Εκπαιδευτικού Οργανισμού "ΡΟΜΒΟΣ". 

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

Α1. Το απόσπασμα του συγκεκριμένου κειμένου παρουσιάζει τα οφέλη του εθελοντισμού για την ψυχική υγεία και την κοινωνική ζωή των εθελοντών. Συγκεκριμένα έρευνες κατέδειξαν ότι οι εθελοντές έχουν εκτονώσει την ενέργειά τους συμμετέχοντας σε τέτοιου είδους δραστηριότητες. Ακόμη, είναι πιο ανθεκτικοί στις πιεστικές εργασιακές συνθήκες, ενώ ταυτόχρονα διατηρούν την υπομονή και την ψυχραιμία τους στις συναδελφικές σχέσεις. Παράλληλα η ένταξη των εθελοντών σε ομάδες τους επιμορφώνει καθώς αποκτούν διαπροσωπικές σχέσεις και μοιράζονται ιδεολογικές ανησυχίες ανταλλάσσοντας απόψεις. Τέλος, το ομαδικό πνεύμα αλληλεγγύης τους οδηγεί στη λήθη των ψυχολογικών τους προβλημάτων, καθώς αντιμετωπίζουν τη ζωή με περισσότερη αισιοδοξία.

Α2. α) Θεματική Περίοδος: «Καθώς η εθελοντική εργασία… ότι είχαν.»
Σχόλια – Λεπτομέρειες: «Κοινωνικοποιούνται… προβλημάτων.»
Κατακλείδα: «Γενικότερα… ζωή μας.»
β) ομαδική = συλλογική
ενισχύεται = ενδυναμώνεται
αδράνεια = απραξία, απάθεια

Α3. Τίτλος: Η «αξία» της εθελοντικής δράσης
Πρόλογος: Στη σύγχρονη εποχή ο εθελοντισμός αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κινήματα των τελευταίων δεκαετιών αν λάβουμε υπόψη τη δράση χιλιάδων Μ.Κ.Ο. ή τη δραστηριοποίηση αυτοδύναμων ομάδων ατόμων. Με αφορμή το κείμενο 1 έχει άραγε αναρωτηθεί κανείς ποιες μορφές εθελοντικών δράσεων θα περιόριζαν τα σύγχρονα προβλήματα της καθημερινότητας και με ποιους τρόπου το σχολείο θα μπορούσε να εμπνεύσει το εθελοντικό πνεύμα στους νέους;

Ζητούμενο Α΄: Ανθρωπιστική Δράση: Προσφορά υλικών αγαθών, χρημάτων, ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, δωρεές οργάνων, συμμετοχή σε ομάδες διάσωσης ανθρώπων => αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών όπως: σεισμοί, πλημμύρες, θύματα εμπόλεμων ζωνών.

Κοινωνική δράση: Εθελοντική εργασία σε συλλόγους, ιδρύματα για την προστασία ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και δράσεις που να αποβλέπουν στη βελτίωση συγκοινωνιών, στην προστασία των πεζών και στην προάσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών.

Ζητούμενο Β΄: Σχολείο – Τρόποι αντιμετώπισης
Περιβαλλοντική Δράση: προστασία περιβάλλοντος, χλωρίδας, πανίδας => αναδάσωση, υιοθέτηση παραλιών, ανακύκλωση απορριμμάτων, καθαρισμός ακτών, παροχή ιατρικής μέριμνας στα αδέσποτα ζώα από ζωοφιλικές οργανώσεις.

Πολιτιστικές Δραστηριότητες: ημερίδες, σεμινάρια και αφιερώματα από μαθητές και εκπαιδευτικούς. => εδραίωση μηνύματος εκούσιας συνειδητής προσφοράς.

Συνεργασία σχολείου με υπηρεσίες και κρατικούς φορείς => επικοινωνία με συμβουλευτικούς σταθμούς, με κέντρα ψυχολογικής υποστήριξης => παροχή βοήθειας σε άτομα τοξικοεξαρτώμενα ή άτομα με ψυχολογικές ή διατροφικές διαταραχές και ηλικιωμένους.

Επίλογος : Εύκολα λοιπόν συνάγεται το συμπέρασμα, ότι η συμμετοχή σε δράσεις κοινωφελούς χαρακτήρα κρίνεται αναγκαία καθώς τα τελευταία χρόνια, η κοινωνία ταλανίζεται από χιλιάδες προβλήματα και η κινητοποίηση των νέων θα αποτελέσει ανακουφιστική λύση για ένα πιο ελπιδοφόρο και αισιόδοξο μέλλον.

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
Β1. Στο απόσπασμα παρατίθενται τρία διαφορετικά θέματα. Αρχικά, θίγεται το θέμα των άστεγων ανθρώπων (όπως άστεγους που μαζεύονται) που βρίσκονται εκτεθειμένοι όπως κοινωνικές συνθήκες . Έπειτα, παρουσιάζεται η παροδική αντιμετώπιση των ζωτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν , δηλαδή την έλλειψης στέγης , την επαιτεία και όπως δύσκολες καιρικές συνθήκες (μια νύχτα όπως φυλάγεις απ ΄ τον άνεμο ) . Τέλος, το ποιητικό υποκείμενο φαίνεται να προτρέπει τον αναγνώστη να προσφέρει μία χείρα βοηθείας μέσα σε μια εποχή εκμετάλλευσης (μην κλείσεις το βιβλίο , άνθρωπε ) εκφράζοντας μια πεσιμιστική στάση απέναντι σε μια μελλοντική βελτίωση των προβλημάτων του κόσμου.

Β2.α) Επανάληψη: Δε θα καλυτερέψουνε ανάμεσα όπως ανθρώπους
Εικόνα: στη γωνιά όπως 26ης ...τους μήνες του χειμώνα
Μεταφορά: Δε συντομεύει έτσι...εκμετάλλευσης

Β2.β) α΄ ενικό πρόσωπο= ακούω
Προσδίδει βιωματικό και εξομολογητικό χαρακτήρα , υποκειμενικότητα, ζωντάνια , αμεσότητα , θεατρικότητα .
β ΄ενικό = μην κλείσεις
Προσδίδει διαλογικότητα, συμβουλευτικό –παραινετικό χαρακτήρα, οικείο και ζωηρό, άμεσο ύφος, ενισχύεται η επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα
γ’ ενικό = δε θα αλλάξει
απρόσωπο ύφος, ρεαλιστική προσέγγιση πραγματικότητας, αντικειμενικότητα, αποστασιοποιημένος πομπός

Β3. Προσωπικά θεωρώ απαισιόδοξη την άποψη του ποιητικού υποκειμένου σχετικά με τη στάση που επιλέγουν να κρατούν οι άνθρωποι απέναντι στα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα, όπως αυτό όπως ευάλωτης κοινωνικής ομάδας των άστεγων. Συγκεκριμένα, αναδεικνύει την αδράνεια, την απάθεια των πολιτών στα κρίσιμα αυτά κοινωνικά φαινόμενα, τα οποία έχουν οξυνθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Ακόμα ,αποδοκιμάζεται έντονα η ανεπάρκεια συμμετοχής σε εθελοντικές δραστηριότητες, γεγονός που δηλώνει την απουσία ανθρωπιστικών αξιών σήμερα όπως αλληλεγγύη, συμπόνοια στο συνάνθρωπο. Τέλος, καθίσταται σαφής ο ατομοκεντρικός χαρακτήρας των πολιτών και το κυρίαρχο πνεύμα υλοφροσύνης που επικρατεί. Επομένως εύστοχα καταλήγει στο επιστέγασμα ότι η εγωκεντρική φύση του ανθρώπου ως τρόπος ζωής και σκέψης δεν πρόκειται να αλλάξει.


ΕΛΛΗΝΙΚΟ-ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ: • Κύπρου 51, τηλ. 2109941471, 2109935566 • Γερουλάνου 103, τηλ. 2109911067
ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ: Ναυαρίνου 12, τηλ. 2109944396,
ΓΛΥΦΑΔΑ: Λ. Βουλιαγμένης 147 &Πραξιτέλους 2, τηλ. 2109680008
email : support@romvos.edu.gr

Σχόλια Αναγνωστών

0 Προσθήκη σχολίου

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.