ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ: 9 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021, 08:26

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πανελλήνιες 2021: Οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

0 14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2021, 15:20

Τις απαντήσεις για τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και στη Λογοτεχνία στα οποία εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι, πρώτη μέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων δίνει η Ομάδα των Φιλολόγων του Εκπαιδευτικου Οργανισμού ΡΟΜΒΟΣ. 

Τα θέματα  ήταν βατά και χαρακτηρίζονται από σαφήνεια και καθαρότητα ως προς τα ζητούμενα. Κάθε μαθητής σωστά προετοιμασμένος με σφαιρική γνώση της ύλης θα μπορούσε να ανταποκριθεί ικανοποιητικά.

Α1. Στο απόσπασμα ο συντάκτης παρουσιάζει σκέψεις τελειόφοιτων Λυκείου για τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την αγορά εργασίας. Επισημαίνουν ότι ο πρώτος πρέπει να ενταχθεί στην εκπαίδευση, ώστε να αποφεύγεται η επιλογή κορεσμένων επαγγελμάτων. Επίσης, ταυτίζουν το πρόβλημα της ανεργίας με τη διαμόρφωση των επιλογών τους, ενώ διαπιστώνουν ότι η ελληνική αγορά εργασίας είναι «τοξική» για όσους δραστηριοποιούνται σε αυτή. Τέλος, αναφέρουν ότι η οικονομική δυσπραγία οδηγεί σε συμβιβασμό με ακατάλληλα επαγγέλματα ή προσφυγή στο εξωτερικό.
(73 λέξεις)

Β1.
α. Σωστό,
β. Σωστό,
γ. Λάθος,
δ. Σωστό,
ε. Λάθος

Β2. α.
Τίτλος με κυριολεκτική χρήση της γλώσσας: Επαγγελματικές προσδοκίες και προβληματισμοί των νέων.

Τίτλος με «μεταφορική χρήση της γλώσσα»: Ο ελληνικός επαγγελματικός αποπροσανατολισμός.

β. Με τη χρήση στατιστικών στοιχείων αρθρογράφος επιχειρεί να τεκμηριώσει το λόγο του ως προς την εικόνα της κοινωνίας του 2025. Από τη μία πλευρά το 47% αντιμετωπίζει με απαισιοδοξία το μέλλον, σε αντίθεση με το 39% το οποίο δήλωσε πως η ζωή θα βελτιωθεί για την πλειονότητα των ανθρώπων. Επικαλούμενος τη λογική αναγνώστη με τη χρήση του συγκεκριμένου τεκμηρίου προσδίδει εγκυρότητα, αξιοπιστία στον λόγο του, ενισχύοντας την επιχειρηματολογία του.

Στο δεύτερο κείμενο με την εκτεταμένη χρήση μαρτυριών μαθητών μεταφέρει τους προβληματισμούς της νεολαίας ως προς την επαγγελματική τους αποκατάσταση και την κατάσταση στην αγορά εργασίας. Με την αυτούσια παράθεση των λόγων τους επιτυγχάνει την εγκυρότητα και προσδίδει αντικειμενικότητα στο άρθρο του. Τέλος, το ύφος του γίνεται άμεσο, ζωντανό και παραστατικό.

Β3. 1.
Χρήση α' πληθυντικού ρηματικού προσώπου (να φανταστούμε, επιμένουμε, σωρεύουμε).
2. Χρήση μεταφοράς (αδιαπέραστο πέπλο, πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών). Με τη χρήση μεταφοράς ο στόχος του συγγραφέα είναι η συναισθηματική κινητοποίηση του αναγνώστη, ενώ παράλληλα το ύφος γίνεται πιο ζωντανό, γλαφυρό και παραστατικό.
3. Χρήση ερωτήματος (Άλλωστε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε;). Με τη χρήση του ρητορικού ερωτήματος ο συγγραφέας μεταγγίζει προβληματισμό, ενώ παράλληλα προσδίδει αμεσότητα και ζωντάνια, χρωματίζοντας συναισθηματικά το λόγο του.
4. Ασύνδετο σχήμα (Το αύριο από αδιαπέραστο πέπλο... προσδοκιών). Με τη χρήση ασύνδετου σχήματος ο συγγραφέας προσδίδει συναισθηματική χροιά, ένταση και ζωντάνια στο λόγο του. Παράλληλα, προσδίδεται δραματικότητα, γοργότητα και ρυθμικότητα.

Γ. Στο ποίημα του Νίκου Γκάτσου "Στον Σείριο" παρουσιάζονται παιδιά που ζουν στο ομώνυμο φωτεινό αστέρι. Στην τελευταία στροφή του ποιήματος, ο αναγνώστης πληροφορείται ότι "δάκρυσαν τα παιδιά και βάλαν από εκείνη τη βραδιά μιαν έγνοια στη μικρούλα τους καρδιά", γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με την αρχική στροφή "ποτέ δεν βάλαν έγνοια στην καρδιά". Η αλλαγή αυτή (από την αρχική) στη συναισθηματική κατάσταση των παιδιών έγκειται πιθανότατα στο άστρο, το οποίο προσωποποιημένο "παράξενα παιδεύει το μυαλό τους". Φαίνεται λοιπόν να προβληματίζονται αναφορικά με αυτό και, μετά από σχετική ερώτηση που απευθύνουν στο δάσκαλο, πληροφορούνται ότι "είναι η γη, του σύμπαντος αρρώστια και πληγή" (μεταφορά). Επίσης, παρουσιάζεται μέσω αντίθεσης η ήρεμη και ανέμελη εικόνα της ζωής το Σείριο προς αυτή που επικρατεί στη γη, στην οποία οι άνθρωποι κυνηγούν το όνειρο ("και ακούραστοι του ονείρου κυνηγοί") και γνωστοποιούν τα αιτήματά τους με συνθήματα στους τοίχους ("κεντάνε με συνθήματα τους τοίχους") και, λόγω της ενσυναίσθησης που τα διακρίνει, συγκινούνται και δακρύζουν.

Η ζωή στο Σείριο θα αποτελούσε μία ευχάριστη εμπειρία, επομένως θα ήμουν αρκετά ικανοποιημένος με αυτή. Τα παιδιά ζουν αμέριμνα και ξέγνοιαστα μιας και "δεν είδανε πολέμους και θανάτους", περνάνε τις νύχτες κοιτώντας τον ουρανό και "φοράν τις Κυριακές τα γιορτινά τους". Η ζωή λοιπόν εκεί φαντάζει ιδανική, ιδιαίτερα για την ευαίσθητη ηλικία στην οποία βρίσκονται.

Δ.
Ενδεικτικός τίτλος: Μελλοντικές απαιτήσεις και προκλήσεις.

Ενδεικτικός πρόλογος:
Την προηγούμενη εβδομάδα δημοσιεύθηκαν στην παρούσα ιστοσελίδα δύο άρθρα με κοινό θέμα την ανασφάλεια για το μέλλον. Άτομα με ευαισθησίες και κοινωνικούς προβληματισμούς δε μένουν ανεπηρέαστα διαβάζοντας τόσο ενδιαφέρουσες δημοσιεύσεις και ενδιαφέρονται από νεανική ηλικία να αποκομίσουν εφόδια και να προβούν σε συγκεκριμένες δράσεις που θα οδηγήσει στη βελτίωση του κόσμου.

Α) Εφόδια
- κριτική σκέψη
- ηθικές αξίες - ανθρωπισμός
- οικουμενική συνείδηση
- ομαδικό πνεύμα
- δημιουργικότητα
- καινοτομία
- θάρρος μαχητικότητα
- ενσυναίσθηση
- επαγγελματική κατάρτιση
- διάθεση για δια βίου επιμόρφωση

Β) Δράσεις
- Εθελοντικές δράσεις όπως παροχή βοήθειας σε άπορους ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ
- Οικολογικές δράσεις δενδροφύτευση ανακύκλωση
- Ενίσχυση δημοκρατικής συνείδησης συμμετοχή στα κοινά
-Ενεργός δράση σε φιλειρηνικά κινήματα, σε μαθητικά φεστιβάλ, σε εκδηλώσεις τοπικού ή διεθνούς χαρακτήρα.

Ενδεικτικός επίλογος:
Τέλος με την εφαρμογή όλων των παραπάνω εθελοντικών δράσεων θα καλλιεργήσουμε ως νεολαία / νέα γενιά ένα αισιόδοξο καθολικά ελπιδοφόρο μέλλον με κοινωνικά ενεργούς, ενημερωμένους και ευαισθητοποιημένους πολίτες.


Σχόλια Αναγνωστών

0 Προσθήκη σχολίου

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.