ΓΔ: 644,12 -1,78% EUR/USD: 1,1285

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Πανελλήνιες: Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας

0 15 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020, 13:50

Τις απαντήσεις για τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και στη Λογοτεχνία στα οποία εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι, πρώτη μέρα των Πανελληνίων Εξετάσεων δίνει η Ομάδα των Φιλολόγων του Εκπαιδευτικου Οργανισμού ΡΟΜΒΟΣ.

Τα θέματα αφορούσαν πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές όχι μόνο στους θεματικούς κύκλους της Γ΄ Λυκείου αλλά και των τριών τάξεων. Προϋπέθεταν εκφραστική ευελιξία του μαθητή, βαθύτατη κριτική σκέψη και εκφραστική ικανότητα για την απόδοση των απαντήσεων με ευστοχία.

Α1. Στο κείμενο 1 η λογοτεχνική ανάγνωση συνιστά λυτρωτική απόλαυση, δεδομένου ότι, κατά την αναζήτηση της ουσίας της ανάγνωσης, το άτομο απασχολείται δημιουργικά, ενώ, παράλληλα, νιώθει ότι συνδιαλέγεται με τους συγγραφείς. Στο πλαίσιο της επανάκτησης του χαμένου χρόνου της εφηβείας, το άτομο νιώθει ότι, διαβάζοντας λογοτεχνικά έργα, ανανεώνεται ψυχικά και χάνει την αίσθηση του χρόνου προσφέροντάς του περιήγηση στον κόσμο των βιβλίων. Τελικά, η ανάγνωση βιβλίων συμβάλλει στην ανάταση της ψυχής του ατόμου.

Β1.
α) Λάθος: «Η προσωπική ανάγνωση… επιβάλλεται εξωτερικά»
β) Λάθος: «Οι ώρες… χωροχρόνο»
γ) Λάθος: «Γράφει μέσα στη μνήμη του… έργα του», «Έχει γράψει μέσα… φίλους»
δ) Λάθος: «Μέσα στην Ιστορία… γράφουν»
ε) Σωστό: «Έφηβος… το θυμάμαι ακόμη» Κείμενο 1 , «Ίσως γιατί… του γράφει» Κείμενο 2

Β2.α.
Σημεία στίξης:
!: ειρωνεία
«ανέβασα πυρετό»: μεταφορά
-τι ειρωνεία- : προσθήκη σχολίου
Σχήματα λόγου:
«…να το αφουγκράζεσαι…»: μεταφορά
«…η λογοτεχνία είναι αμόλυντη.»: μεταφορά
«Τέτοια κείμενα… γιατρεύουν»: προσωποποίηση

β. Το ερώτημα στην πέμπτη παράγραφο του κειμένου προσδίδει αμεσότητα, παραστατικότητα, ζωντάνια και οικειότητα, προβληματίζει τον αναγνώστη, το κείμενο αποκτά διαλεκτική μορφή και διεγείρει συναισθηματικά τον δέκτη.

Β3. Ο άνθρωπος καταφέρνει να νικήσει στον αγώνα με τον χρόνο. Αυτό το επιτυγχάνει επισφραγίζοντας την παρουσία του στο οικογενειακό και επαγγελματικό περιβάλλον. Ταυτόχρονα, διασφαλίζει τη διατήρηση των πνευματικών και τεχνολογικών επιτευγμάτων του καθιστώντας τα διαχρονικά και αναλλοίωτα. Διεκδικώντας τα ανθρώπινα δικαιώματα μέσα από αγώνα και αυτοθυσία και βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής σε όλα τα πεδία δράσης του, κατάφερε να αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στην ιστορία της ανθρώπινης εξέλιξης. Έτσι, ο άνθρωπος «γράφει» Ιστορία.

Γ1. Θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί ο ευεργετικός ρόλος της ποίησης, η οποία έρχεται ως απάντηση σε προβλήματα και δυσκολίες που ταλανίζουν καθολικά και διαχρονικά την ανθρωπότητα. Μάλιστα, η ποίηση προσωποποιείται ««Εκεί απάνω σε βρίσκει η ποίηση»» για να αποδοθεί η σημαντική αυτή δυνατότητά της. Έρχεται λοιπόν η ποίηση και σε «βρίσκει» για να σου δώσει τις απαντήσεις που αναζητάς. Παράλληλα, η χρήση του β΄ ενικού προσώπου προσδίδει αίσθηση διαλόγου με τον αναγνώστη, μέσω της οποίας ο ίδιος ταυτίζεται με το περιεχόμενο του ποιήματος («αναρωτιέσαι» , «αντικρίζεις», «έλεγες»). Ο μακροπερίοδος λόγος, επίσης, δίνει ροή στον λόγο αποδίδοντας την αέναη εναλλαγή των εμπειριών της ανθρώπινης ζωής, είτε αυτά είναι προβλέψιμα είτε αναπάντεχα.

Ο ρόλος της Ποίησης είναι λυτρωτικός, όπως όλων των τεχνών, ενάντια στον ορθολογισμό και τον βασανισμό της ζωής, ενώ η παιδαγωγική της δύναμη δρα ως μορφωτικό αγαθό ενάντια στην εκρίζωση των δημιουργικών δυνάμεων του εφήβου. Η ποίηση καλλιεργεί και μορφώνει τον άνθρωπο από την αρχή ως το τέλος της ύπαρξής του. Ενεργοποιεί, οξύνει την κριτική σκέψη, την αισθητική ουσία και τον προβληματισμό, τη φαντασία και το συναίσθημα. Αισθητική παιδεία και συναισθηματική νοημοσύνη αναπνέουν μέσα από την Ποίηση στοχεύοντας στον στοχασμό και όχι στην αδρανοποίηση του νέου.

Δ1.
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΤΙΤΛΟΣ: Συνοδοιπόρος στον Χρόνο το Βιβλίο

ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Αφόρμηση από επίκαιρο γεγονός: λόγω αναγκαστικού περιορισμού και εξαιτίας της πανδημίας που επέφεραν την αύξηση του ελεύθερου χρόνου, η ανάγνωση βιβλίων αποτέλεσε μια επιλογή αξιοποίησής του.

Α΄ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Σχέση με το βιβλίο με βάση την προσωπική εμπειρία των νέων
Η σχέση με το βιβλίο κρίνεται περιορισμένη λόγω:
- Του εξετασιοκεντρικού συστήματος και της ωφελιμιστικής απόκτησης γνώσης
- Του αντιπνευματικού χαρακτήρα της εποχής (καταναλωτικό πνεύμα, κρίση αξιών, θεσμών κ.α.)
- Της τεχνοκρατικής παιδείας και του παρωχημένου σχολικού εγχειριδίου
- Της επικράτησης της εικόνας από τα ΜΜΕ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Γι’ αυτό, επιλέγουν την εκτόνωση αντί για την ψυχαγωγία, ωθούμενοι σε εύπεπτες επιλογές

Ωστόσο:
Λόγω της αναγνωρισμένης αξίας της ανάγνωσης βιβλίων, ο περιορισμένος χρόνος που απομένει διατίθεται στην επαφή με το ποιοτικό βιβλίο.

Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: Ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού χρόνου των νέων
- Ενδοσκόπηση, αυτοκριτική, αυτογνωσία -> ευαισθητοποίηση για τα κοινά, αλτρουισμός, συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις
- Ανύψωση μορφωτικού επιπέδου, όξυνση κριτικής ικανότητας, εμπλουτισμός γνώσεων, διεύρυνση φαντασίας -> εξοικονόμηση χρόνου μέσω της αποφυγής μηχανισμών προπαγάνδας, σφαιρική πληροφόρηση, οργάνωση χρόνου της καθημερινότητας
- Απόκτηση ερεθισμάτων και αξιών από το βιβλίο που ωθούν στην αναζήτηση και κατάκτηση νέων εμπειριών μέσα από την επένδυση του χρόνου σε ποιοτικό τουρισμό, σε υγιή κοινωνικοποίηση και στην αξιοποίηση τυχόν ταλέντων και κλίσεων

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Επομένως, γίνεται εφικτή η επανεκτίμηση του ποιοτικού βιβλίου σε συνδυασμό με την αξιοποίηση ακόμα και του ηλεκτρονικού ως μέσου γόνιμης διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου.


Σχόλια Αναγνωστών

0 Προσθήκη σχολίου

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.