ΑΡΘΡΑ

Το όμορφο είναι το ίδιο χρήσιμο με το χρήσιμο - Οι πεζογέφυρες της παραλιακής

Του Δημήτρη Καμπουράκη από το liberal.gr 4 13 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2018, 11:23

Είπα σήμερα να γράψω κάτι διαφορετικό. Καθότι η κρίση, η καθημερινή μιζέρια, τα οικονομικά στριμώγματα ανθρώπων και κράτους, η φαυλότητα της εξουσίας και η εξαχρείωση μέρους των πολιτών, μας έχουν κάνει να ξεχάσουμε μια σημαντική παράμετρο της ποιότητας της ζωής μας. Την αισθητική. Κυνηγώντας τον επιούσιο μέρα με την μέρα, καταντήσαμε να ξεχάσουμε την ομορφιά. Κακώς, κάκιστα.

Εξηγούμαι: Στην διασταύρωση της λεωφόρου Ποσειδώνος με την Καλαμακίου, χτίζεται εδώ και επτά-οκτώ μήνες μια μεγάλη πεζογέφυρα. Χρειαζούμενο έργο, καθώς οι χιλιάδες πεζοί κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες, αδυνατούν να περάσουν γρήγορα και με ασφάλεια την παραλιακή λεωφόρο και να φθάσουν στην θάλασσα (και τα μαγαζιά) από κάτω. Η κίνηση είναι μονίμως τρομερή και η διάσχιση της Ποσειδώνος καταντά μια μικρή και επικίνδυνη περιπέτεια, οπότε καλώς γίνεται η γέφυρα. Μαθαίνω μάλιστα ότι αυτή είναι μία από τις τρεις που θα κατασκευαστούν στην Ποσειδώνος, οι άλλες δυο θα φτιαχτούν κάπου στην Γλυφάδα και στο Φάληρο.

Όλα καλά ως εδώ. Η πεζογέφυρα άρχισε να φτιάχνεται από πέρυσι και ακόμα είναι στην μέση. Έχουν κατασκευαστεί οι κάθετοι πύργοι στις δυο πλευρές της Ποσειδώνος και τώρα υποθέτω ότι θα τοποθετηθεί και το πάνω μέρος της όπου θα περπατούν οι πεζοί πάνω από την λεωφόρο. Παρατήρηση πρώτη: Αν για μια απλή πεζογέφυρα χρειάζεται ένας ολόκληρος χρόνος, πως διάβολο θα χτιστεί μέσα σε δέκα χρόνια ολόκληρο το Ελληνικό με τους ουρανοξύστες, τις μαρίνες και τα εμπορικά κέντρα μαζί με όλες τις υποδομές τους;

Θα μου πείτε ότι το Ελληνικό θα το φτιάξει ιδιώτης, ενώ την πεζογέφυρα την φτιάχνει το ελληνικό δημόσιο. Απ’ ότι έμαθα, το εργάκι καθυστέρησε για τέσσερις ολόκληρους μήνες κλείνοντας μάλιστα δυο λωρίδες της καθόδου της Ποσειδώνος, διότι η ΔΕΗ είχε χάσει τα σχέδια των καλωδιώσεων του υπεδάφους και ο εργολάβος δεν ήξερε τι θα βρει από κάτω και τι ζημιά θα μπορούσε να προκαλέσει. Στο μεταξύ, χιλιάδες οδηγοί ταλαιπωρήθηκαν αφάνταστα με πελώριες ουρές που έφταναν από τον Άλιμο ως το Ελληνικό. Αλλά τέλος πάντων, το πρόβλημα με τα καλώδια ξεπεράστηκε και οι δυο πύργοι σηκώθηκαν επιτέλους.

Τους βλέπω σχεδόν κάθε μέρα που περνώ από κει. Πρόκειται για δύο τσιμεντένια τέρατα, άθλια στην εμφάνιση. Είναι σαν δυο μικρές πολυκατοικίες στην μια και στην άλλη πλευρά της Ποσειδώνος. Ειδικά από την δεξιά μεριά (όπως κατεβαίνουμε από Γλυφάδα προς Πειραιά) που μπορεί να γίνει σύγκριση με άλλα κτίρια, ο πύργος φτάνει μέχρι τον τέταρτο (!) όροφο της πολυκατοικίας που είναι πίσω του. Μιλάμε για ένα τσιμεντένιο θέαμα αποκρουστικό, που συμπληρώνεται από την μεταλλική σκαλωσιά στην οποία υποθέτω θα μπει το ασανσέρ για τους ΑΜΕΑ. Εγώ όταν βλέπω αυτό το τέρας, ειλικρινά τρομάζω.

Αναρωτιέμαι: Δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι πιο καλαίσθητο στην θέση αυτής της τσιμεντένιας αηδίας; Ειδικά αν είναι να γίνουν τρεις όμοιες κατά μήκος της Ποσειδώνος. Κάτι πιο εύμορφο, πιο κομψό, πιο φιγουράτο; Στο κάτω-κάτω, το παράλιο μέτωπο μας είναι η περιβόητη αθηναϊκή Ριβιέρα. Πόσο παραπάνω θα στοίχιζε διάολε να σχεδιαστεί κάτι ομορφότερο, αν υποθέσουμε ότι θα είχε μεγαλύτερο κόστος από το σημερινό. Γιατί είμαστε ανίκανοι να σκεφτούμε λίγο πιο δημιουργικά, γιατί ουδέποτε δίνουμε σημασία στην αισθητική και στην αρμονική ένταξη απαραίτητων έργων στο γύρω περιβάλλον;

«Άσε μας ρε Καμπουράκη» θα μου πείτε τώρα, «δεν βλέπεις το οικονομικό χάλι μας, αλλά ασχολείσαι με την αισθητική. Να φάμε δεν έχουμε κι εσύ ζητάς ραπανάκια για την όρεξη…» Καταλαβαίνω κι αυτή την άποψη, όμως αυτές οι πεζογέφυρες θα στέκουν εκεί για τρεις γενιές τουλάχιστον. Θα τις βλέπουν ως και τα δισέγγονα μας. Στα 80 χρόνια ζωής τους, η Ελλάδα θα αναπτυχθεί και θα ξαναφαλιρίσει άλλες δυο φορές. Γιατί πρέπει να υποστούμε την άθλια εμφάνιση τους, τον θηριώδη όγκο τους και την κακογουστιά τους στην ωραιότερη γωνιά της Αθήνας;

Προσέξτε: Καλοπροαίρετα τα γράφω, δεν κάνω καμιά κριτική ούτε στο υπουργείο περιβάλλοντος, ούτε στον υπουργό του. Τις φτιάχνουν τις πεζογέφυρες και καλά κάνουν. Απλώς πιστεύω ότι κανένας δεν κάθισε να σκεφτεί, να μελετήσει την περιοχή με ευαισθησία. Έχουν στο υπουργείο έναν ή δυο τυφλοσούρτες για πεζογέφυρες, πήρανε τον έναν και τον φυτέψανε άγαρμπα στην Ποσειδώνος δίπλα στην θάλασσα. Ξεμπλέξανε αυτοί, θα κάθεται στο στομάχι τριών γενεών το -κατά τα λοιπά- χρησιμότατο έργο τους. Υποθέτω βέβαια πως όταν τελειώσει η γέφυρα, θα σοβαντιστεί, θα βαφτεί και κάπως καλύτερη θα εμφανιστεί τελικά. Αλλά πάλι, μια επιβάρυνση περιβαλλοντολογική και αισθητική είναι. Αυτό νομίζω εγώ, εντελώς καλοπροαίρετα. Εσείς πάλι μπορεί να νομίζετε κάτι άλλο… 

Σχόλια Αναγνωστών

4 Προσθήκη σχολίου
Μηχανικός 27.11.18
Όλοι σχολιάζετε χωρίς να έχετε ιδέα ως συνήθως και πρώτος ο κος Καμπουράκης από τον οποίο θα περίμενα ως δημοσιογράφο να ψάξει πρώτα το θέμα και μετά να μας ενημερώσει. Υπάρχουν προοπτικές φωτογραφίες του τελικού έργου που νομίζω ότι αισθητικά θα ικανοποιήσουν πολύ κόσμο. Καλό είναι να μην κρίνετε ένα έργο πριν ολοκληρωθεί. Νομίζω ότι και οι ομορφότερες κατασκευές, όταν ήταν γιαπί δεν ήταν το καλύτερο. Αυτή τη στιγμή δεν βλέπετε τον κύριο φορέα αλλά τις προσβάσεις, οι οποίες πρέπει από τη μία να τηρήσουν ανάγκες προσβασιμότητας και από την άλλη πρέπει να ενταχθούν σε ένα πολύ δύσκολο σημείο στο οποίο δεν υπήρχε από παλιά η πρόβλεψη για πεζογέφυρα. Λάβετε υπόψη ότι το μεγάλο ύψος προκύπτει από την ανάγκη να περάσει πάνω από τις γραμμές του τραμ. Τέλος, κε Καμπουράκη την προχειρότητα για την οποία κατηγορείτε τους άλλους, καλό είναι να την αποβάλλετε πρώτα εσείς στην ευκολία με την οποία κρίνετε χωρίς στοιχεία. Πολλά πράγματα στη χώρα θα ήταν καλύτερα αν δεν είμαστε σε όλα ξερόλες. Έχουμε γεμίσει προπονητές της κερκίδας.
Απάντηση
Νικος 23.11.18
Εκτος της αντιαισθητικης αηδιας που προκαλει ο ογκος της εγκαταστασης, αληθεια, σκεφτηκε κανεις τους ιδιοκτητες της πολυκατοικιας απο πισω που αγορασαν διαμερισματα με απροσκοπτη θεα (για παντα) στη θαλασσα και ξαφνικα βλεπουν ακριβως μπροστα τους αυτο το τσιμεντενιο μεγαθηριο? Το οποιο μεταξυ αλλων δημιουργει και θεματα ασφαλειας μιας και ευκολα πηδας απ τη σκαλα στη βεραντα του πρωτου οροφου.Οσο για τα καταστηματα, αυτα αμεσως υπεστησαν τεραστια υποτιμηση της αξιας τους.Γι αυτα ολα αγαπητε Σπιρτζη και δημαρχε, τι εχετε να πειτε ?Θα μπορουσατε να κανετε μεγαλες υπογειες διαβασεις μιας και οι νεες τεχνολογιες επιτρεπουν τετοιες κατασκευες κοντα στη θαλασσα αλλα μαλλον το διαστροφικο και ετεροχρονιστικο μυαλο σας δε μπορει να συλλαβει τετοιες ιδεες.
Απάντηση
pit 15.11.18
Όπως αναφέρει και η προλαλήσασα, 2 χιλίομετρα πιο κάτω, προς Γλυφάδα, υπάρχει η μεταλλική πεζογέφυρα που συνδέει το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού με τον Αγ. Κοσμά. Αυτή η πεζογέφυρα είναι τώρα βέβαια κλειστή, αλλα κάλλιστα θα μπορούσε να κατασκευαστεί μια παρόμοια, έστω και μεγαλύτερη σε πλάτος, αντί για την υπερκατασκευή που ταλαιπωρεί τον κόσμο. Και για τα ΑΜΕΑ, υπάρχει ράμπα υπο κλίση αντί για ανελκυστήρας.
Απάντηση
Μαρια . 13.11.18
Δυστυχώς είναι πολύ άσχημο σαν κατασκευή , και δεν καταλαβαίνω την ανάγκη να υπάρχουν και κυλιόμενες σκάλες τη στιγμή που θα υπάρχει και ασανσέρ για αυτούς που δεν μπορούν να ανέβουν από τις κανονικές σκάλες. Μια μεταλική κατασκευή σαν αυτή που έχει μπροστά από το παλιό αεροδρόμιο με την προσθήκη ενός ασανσέρ θα ήταν υπεραρκετή. Επίσης δεν καταλαβαίνω γιατί δεν έγινε υπόγεια διάβαση, κάτι το οποίο δεν θα ενοχλούσε αισθητικά. Αυτό που θα ήθελα να τονίζω όμως επειδή μένω 150 μέτρα πιο κάτω από τη πεζογέφυρα και γνωρίζω τα προβλήματα του δήμου, ήταν αίτημα πολλών ετών και οι κυλιόμενες σκάλες φαντάζομαι έγιναν για να εξυπηρετούνται οι ηλικιωμένοι κάτοικο , που στο κάτω καλαμάκι είναι πολλοί. Οπως και να έχει , συμφωνώ μαζί σας, είναι αντιαισθητικό και πραγματικά λυπάμαι τους ανθρώπους που κατοικούν στην πολυκατοικία ακριβώς μπροστά.
Απάντηση
Προσθήκη σχολίου
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.