ΓΔ: 859,74 -1,33% EUR/USD: 1,1355

ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού: Απαιτείται, επειγόντως, δημόσια διαβούλευση

Γιάννης Δημητριάδης*, πολεοδόμος – χωροτάκτης μηχανικός 0 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2016, 13:57

Πρέπει να σημειώσουμε από την αρχή ότι, στον πολεοδομικό σχεδιασμό δεν χωρούν ακρότητες. Ούτε μπορεί να υπάρχουν «ιδανικές λύσεις» κατασκευασμένες μέσα σε «κλειστά» γραφεία. Αντίθετα, τα τελικά σχέδια πρέπει να προκύπτουν μέσα από επίπονες διαδικασίες, οι οποίες περιλαμβάνουν, αφενός εμπεριστατωμένη επιστημονική ανάλυση και, αφετέρου, συνθετική εργασία που λαμβάνει υπόψη της, τόσο σύγχρονα πολεοδομικά πρότυπα, όσο και τα αποτελέσματα ουσιαστικής δημόσιας διαβούλευσης, κυρίως στο στάδιο διαμόρφωσης των στόχων του σχεδιασμού.

Διότι, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση ο πολεοδομικός σχεδιασμός συνήθως αποτυγχάνει, για τον απλό λόγο ότι δεν απολαμβάνει ευρεία αποδοχή κατά την υλοποίησή του.

Δυστυχώς, στην περίπτωση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού υπήρξαν και ακρότητες (όπως η επίμονη θέση διαφόρων φορέων «να μην χτιστεί ούτε ένα λιθαράκι στο Ελληνικό») και παντελής έλλειψη δημόσιας διαβούλευσης. Και οι μεν ακρότητες είχαν ως συνέπεια μια στείρα αντιπαράθεση, που διήρκησε πάνω από 15 χρόνια, από την ημερομηνία μεταφοράς του αεροδρομίου στα Σπάτα (27 Μαρτίου 2001) και οδήγησε το χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού να παρουσιάζει τη σημερινή εικόνα της πλήρους εγκατάλειψης, η δε έλλειψη δημόσιας διαβούλευσης είχε ως αποτέλεσμα ένα σχέδιο ανάπλασης για την περιοχή, που δεν ανταποκρίνεται επαρκώς στον αρχικό βασικό στόχο, όπως αυτός είχε διατυπωθεί στο νόμο 2338/1995 (άρθ. 9).

Δηλαδή, ότι, με δεδομένη τη μεγάλη έλλειψη πρασίνου στο Λεκανοπέδιο Αθηνών, ο χώρος που καταλαμβάνει ο πρώην αερολιμένας του Ελληνικού προορίζεται κυρίως για τη δημιουργία μητροπολιτικής ζώνης πρασίνου. Εδώ, οι λέξεις «κλειδιά» είναι: «κυρίως» και «ζώνη πρασίνου». Διότι, το μεν «κυρίως» θα μπορούσε να ερμηνευτεί ως μία έκταση που καταλαμβάνει άνω του 50% της συνολικής υπό ανάπλαση έκτασης των 6.200 στρεμμάτων (δηλαδή, άνω των 3.100 στρ.), ο, δε, όρος «ζώνη πρασίνου» αφήνει τελείως ανοιχτό το τι είδος πράσινο εννοείται: χαμηλό, υψηλό ή γκαζόν και σε τι ποσοστά;

Από την άλλη πλευρά, με το νόμο 4062/2012, περί αξιοποίησης του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού, προβλέπονται τα εξής για το Μητροπολιτικό Πάρκο Πρασίνου και Αναψυχής (άρθ. 2, παρ. 3ε):

(1) Το πάρκο θα έχει έκταση τουλάχιστον 2.000 στρεμμάτων.

(2) Το πάρκο θα έχει χρήσεις πρασίνου, ελεύθερων χώρων, αναψυχής, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωφελών λειτουργιών και πρότυπων αστικών υποδομών.

(3) Η κάλυψη των πάσης φύσεως νέων μόνιμων κτηρίων δεν θα υπερβαίνει το 10% της συνολικής έκτασης του πάρκου.

(4) Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η κατασκευή, εντός του πάρκου, ενός υψηλού κτηρίου ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης (κτήριο «τοπόσημο»).

(5) Οι χώροι πρασίνου και οι ελεύθεροι χώροι πρέπει να ανέρχονται στο 75%, τουλάχιστον, της συνολικής έκτασης του πάρκου, το οποίο, εάν ερμηνευτεί με την «στενή» έννοια, σημαίνει ότι, σε μία συνολική έκταση πάρκου 2.000 στρεμμάτων, το πράσινο και οι ελεύθεροι χώροι μπορούν να καταλαμβάνουν μόνο 1.500 στρέμματα!

Επιπροσθέτως, στο σχέδιο γενικής διάταξης του Μητροπολιτικού Πάρκου της LAMDA DEVELOPMENT (του επιλεγμένου επενδυτή για το έργο «Ολοκληρωμένη Ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά»), που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στην εφημερίδα «Η Καθημερινή» (6 Νοεμβρίου 2016), γίνεται αναφορά σε επτά θεματικές ενότητες του πάρκου, όπου κυρίαρχη θέση έχουν λειτουργίες οι οποίες παραπέμπουν περισσότερο σε περιβάλλον τύπου Ντίσνεϋ Λάντ (π.χ., εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, μεγάλη περιοχή εκθέσεων και πολυλειτουργικών υπαίθριων χώρων, «Health Club», «Fun Park», κλπ.), παρά σε πάρκο που έχει ως κύριο σκοπό τη λειτουργία του ως ένας σημαντικός πνεύμονας πρασίνου. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στην ύπαρξη κτηρίων (νέων και υφιστάμενων), τα οποία θα καταλαμβάνουν έκταση 329.000 τ.μ. (329 στρ.), δηλαδή, σημαντικά πάνω από το 10% της έκτασης του πάρκου!

Προσωπική μου άποψη είναι ότι, τα παραπάνω, που έχουν σχέση με το Μητροπολιτικό Πάρκο, αποτελούν και το ποιο αδύναμο στοιχείο του προτεινόμενου σχεδίου μικτής αστικής ανάπτυξης στον πρώην αερολιμένα του Ελληνικού και, ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπάρξουν δραστικές αλλαγές του σχεδίου του πάρκου, με στόχο:
(α) τη μείωση της επιφάνειας που θα καλύπτουν τα κτήρια, (β) τη μείωση των εμπορικών δραστηριοτήτων (γ) τη δραστική αύξηση του υψηλού πρασίνου, με στόχο τη δημιουργία ενός σημαντικού πνεύμονα πρασίνου, έχοντας ως πρότυπο αστικά πάρκα, όπως το Central Park, στην καρδιά του Μανχάταν της Νέας Υόρκης, όπου κυριαρχεί το υψηλό πράσινο και (δ) την κατά το δυνατόν αύξηση της έκτασης του Μητροπολιτικού Πάρκου πάνω από τα 2.000 στρέμματα.

ΤΩΡΑ ΕΙΝΑΙ Η ΩΡΑ για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους φορείς και τους πολίτες να εκφράσουν τις απόψεις τους, με στόχο τη βελτίωση του σχεδίου, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, μέσα από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης , η οποία, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, θα πρέπει να ακολουθήσει την (επικείμενη) δημόσια παρουσίαση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) και της συνοδευτικής Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του επενδυτικού σχεδίου Ελληνικού – Αγ. Κοσμά. 

*Πρόεδρος της Ένωσης Πολιτών Βούλας

Σχόλια Αναγνωστών

0 Προσθήκη σχολίου

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.