ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ: 15 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2024, 13:20

ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Νομικός

Ο Βασίλης Νομικός είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων  

Made in Greece

0 2 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017, 18:01

Σε συμπλήρωση του συμποσίου για την καθιέρωση ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ σε όλα τα Ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες από το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και την Ελληνική Ακαδημία Μάρκετινγκ.  

Οφείλω να συγχαρώ το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και την Ελληνική Ακαδημία Marketing, για την οργάνωση και υλοποίηση του συμποσίου για την καθιέρωση ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ σε όλα τα Ελληνικά προϊόντα και υπηρεσίες. Εξαιρετικό.

Όλοι οι ομιλητές παρουσίασαν τις απόψεις τους για την ανάγκη δημιουργίας σήματος made in Greece, τόσο στον πρωτογενή, όσο και στο δευτερογενή και τριτογενή τομέα της οικονομίας μας.

Στον τομέα της εφαρμογής οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην εμπέδωση της ανάγκης συστράτευσης όλων, στη θέσπιση σύγχρονου νομικού πλαισίου, στην οικονομική συγκυρία κ.α.

Όλοι όμως παρουσιάστηκαν αισιόδοξοι για την επιτυχία του θεσμού.
Δεν αναφέρθηκαν όμως στην αποτυχία προηγούμενων προσπαθειών και στα αίτια που οδήγησαν είτε στην κατάργηση τους είτε στην ατελή χρησιμοποίηση τους μέχρι και σήμερα.

Η ανάγκη καθιέρωσης σήματος made in Greece, παρουσιάστηκε με την ραγδαία ανάπτυξη των εξαγωγών νωπών αγροτικών προϊόντων στην Ευρώπη, στο τέλος της δεκαετίας του 70. Το 1979 ετοιμάστηκε το θεσμικό πλαίσιο και άρχισε να εφαρμόζεται δειλά δειλά.

Επί υπουργίας Σημίτη στο Γεωργίας καθιερώθηκε και επιβλήθηκε το υπάρχον και σήμερα σήμα με την θεά Δήμητρα και το HELLAS, για τις εξαγωγές νωπών και μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων. Το θέμα των προδιαγραφών των προϊόντων και της δέσμευσης των εξαγωγέων για τη χρήση του, παραμένει ασαφές μέχρι και σήμερα.

Το 1988-89 στο πλαίσιο των αντισταθμιστικών που είχε αναλάβει η Ελληνική Εταιρία Εξαγωγικού Εμπορίου (HEC), θυγατρική ΕΤΒΑ, ΑΓΡΟΤΙΚΗ, η ανάγκη για τη θέσπιση Ελληνικού Σήματος επανήλθε. Επί προεδρίας στην HEC του Γιάννη Τζεν κατατέθηκε εμπεριστατωμένη πρόταση στο συνέδριο των Ελλήνων Εμπορικών Ακολούθων που έγινε δεκτή με ενθουσιασμό. Ακολούθησε συνεργασία με το ΥΠΕΘΟ, αρμόδιο Υπουργείο τότε και ετοιμάστηκε το θεσμικό πλαίσιο για προϊόντα του πρωτογενούς και του δευτερογενούς τομέα της οικονομίας.

Το σχετικό Σχέδιο Νόμου δεν πρόλαβε να κατατεθεί στη Βουλή, λόγω των πολιτικών εξελίξεων του 1989.

Το 1993-94 ο ΟΠΕ επί προεδρίας Γιάννη Τζεν, επανέρχεται με διαφορετική στρατηγική. Αποφασίζεται η σταδιακή ενεργοποίηση σήματος σε επιλεγέντες κλάδους των εξαγωγών με αποδοχή κριτηρίων και η δημιουργία θεσμικού πλαισίου σε συμφωνία με τον κλάδο.

Επιλέχθηκε ο κλάδος των εξαγωγέων ελαιολάδου, συμφωνήθηκαν συναινετικά τα κριτήρια, διαμορφώθηκε το πλαίσιο συνεργασίας και κατατέθηκε για έγκριση στο αρμόδιο Υπουργείο. Το σήμα που συμφωνήθηκε ήταν παρόμοιο με το προτεινόμενο και απεικόνιζε την Ελληνική σημαία, με τις άσπρες γραμμές σε χρυσό, σε βαθύ μπλε φόντο.

Άμεσα επήλθε ομοειδής συμφωνία με τους κατασκευαστές/εξαγωγείς χρυσών κοσμημάτων, η οποία είχε μερική επιτυχία μετά την άρνηση τους να συμμετέχουν σε επιδοτούμενες από την ΕΟΚ(ΕΕ) εκθέσεις παρουσιάσεις στις ΗΠΑ. Οι συμμετέχοντες επωφελήθηκαν και διατηρούν εμπορικές σχέσεις στις ΗΠΑ με καταστήματα και σημαντικές εξαγωγές μέχρι και σήμερα.

Η προσπάθεια με τους εξαγωγείς δερματίνων ειδών δεν τελεσφόρησε, μετά τη δυσκολία τους να προτείνουν οι ίδιοι, δεσμευτικά κριτήρια για συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Η καθιέρωση του σήματος στο ελαιόλαδο είχε άμεση αποδοχή στην διεθνή αγορά και υπογράφτηκε συμφωνία, με το μεγαλύτερο διακινητή ελαιολάδου στις ΗΠΑ, για 180 containers, για τον πρώτο χρόνο. Η σχετική πίστωση και οι τυχόν νομικές διεκδικήσεις, εξασφαλίστηκαν με τη συνεργασία της Ελληνικής Εταιρίας Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων.

Μετά την αποστολή όμως των πρώτων 30 containers, η συμφωνία ναυάγησε, με υπαιτιότητα των Ελλήνων εξαγωγέων, συμπαρασύροντας στο ναυάγιο και το σήμα.

Τα παραπάνω δεν αναφέρονται για ιστορικούς λόγους, αλλά για την κατανόηση των δυσκολιών που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Αναμφίβολα το κλίμα σήμερα είναι πιο συναινετικό και η ανάγκη για τη δημιουργία σήματος, made in Greece, εμπεδωμένη και δεδομένη, οι δε επιχειρηματίες και τα στελέχη τους, είναι πιο δεκτικοί σε τέτοιου είδους πρωτοβουλίες.

Η επιβολή όμως θεσμικού πλαισίου, άνωθεν, χωρίς τη συναίνεση των κλάδων, θα δημιουργήσει δυσκολίες και δεν θα έχει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Καλή επιτυχία στο made in Greece.

Σχόλια Αναγνωστών

0 Προσθήκη σχολίου

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.