ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος Κυπριζλής

O Κωνσταντίνος Κυπριζλής είναι Διεθνολόγος και Δικηγόρος

Η θεοποίηση της επαναστάτριας Ιωάννας… Η άλλη άποψη…

0 15 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014, 20:55

Αφορμή για αυτό το κείμενο στάθηκε η παρουσία των δύο μαθητών στην εκπομπή «Ανατροπή» του Γιάννη Πρετεντέρη που αφορούσε τις καταλήψεις στα σχολεία και στα πανεπιστήμια. Οι τελευταίες καταλήψεις στα σχολεία της περιοχής μας φέρνουν στην Ελλάδα το τεράστιο πρόβλημα που συμβαίνει κάθε χρόνο σχεδόν τέτοιες μέρες, σαν ένα σχολικό έθιμο, σαν μια παγιωμένη νοοτροπία των μαθητών.

Τα πραγματικά περιστατικά είναι αυτά τα οποία είναι άξια αναφοράς. Δύο μαθητές , η Ιωάννα και ο Ευθύμης. Δυο παιδιά Λυκείου και Γυμνασίου που επέλεξαν να κινητοποιήσουν τους συμμαθητές ταυτίζοντας τους εαυτούς τους με τα θύματα της κρίσης. Γενικόλογες αναφορές, πομπώδεις εκφράσεις και συναισθηματισμοί συνέθεσαν το σκηνικό της παρουσίας τους στην εκπομπή.

Όμως ο στόχος του παρόντος άρθρου δεν είναι να καταδείξει κατά πόσο η αριστερίζουσα Ιωάννα της ψευτοιδεολογικής αριστεροποίησης του αγώνα της και ο απροσδόκητος και σχεδόν ακατάληπτος ρόλος του αποχαυνωμένου από τα games νεαρού που υπερασπίζεται μέσω κινητοποίησης του facebook (αλήθεια, υπάρχει καταδίκη μέσω facebook ; ) τα δικαιώματα των μαθητών μεγαλύτερων τάξεων είναι τα ζωντανά παραδείγματα της έλλειψης ουσιαστικής και ρεαλιστικής παιδείας –αυτής που πρέπει να είναι συμβιβασμένη στις απαιτήσεις των καιρών – που σίγουρα δεν αποκτάται με την σχεδόν εθιμική συμπεριφορά των καταλήψεων κάθε χρόνο τέτοιον καιρό αλλά η έλλειψη ήθους και στόχευσης. Καλώς ή κακώς το facebook έχει μπει στη ζωή μας καθοριστικά καθιστώντας την γενιά αυτή εύστοχα ως «τη γενιά του facebook» δίχως να υπάρχει ψήγμα ψέματος σε αυτό.

Οι καταλήψεις είναι καταρχήν μια παράνομη πράξη, στην οποία οι καταληψίες καταλαμβάνουν ένα δημόσιο χώρο και παρανόμως απαγορεύουν την είσοδο άλλων σχετικών με το δημόσιο χώρο ατόμων να ασκήσουν τα καθήκοντα τους. Οι παράνομες και παράτυπες αυτές πράξεις γίνονται πάντοτε υπό την ανοχή των πολιτειακών οργάνων , οι οποίες διαχρονικά κωφεύουν , προβαίνουν σε γενικόλογες ανακοινώσεις καταδίκης των καταλήψεων και σε δελτία τύπου αριθμητικής παράθεσης των υπό κατάληψη κτιρίων. Αποδεικνύεται κατά αυτόν τον τρόπο η συν-ενοχική στάση των οργάνων.

Η Πολιτεία δεν λαμβάνει τα ενδεδειγμένα προς αντιμετώπιση της παράνομης πράξης μέτρα γιατί εάν προβεί στη νόμιμη άμυνα της θα κατηγορηθεί ότι προβαίνει σε αντιδημοκρατική ενέργεια. Και εφόσον δεν παρεμβαίνει τι κάνουν οι γονείς και η οικογένεια; Ποια οικογένεια δεν θέλει το παιδί της μορφωμένο , συγκροτημένο , έτοιμο να σταθεί σε μια κοινωνία;

Πώς οι γονείς επιτρέπουν στα παιδιά τους να καταλαμβάνουν έναν χώρο για αρκετές ημέρες ωθώντας τους ουσιαστικά στην παρανομία από την εφηβική τους ηλικία. Είναι απορίας άξιον με ποια λογική και υπό ποιες σκέψεις οι μαθητές καταλαμβάνουν τα σχολεία τους εμποδίζοντας άλλους μαθητές που θέλουν να μορφωθούν να πηγαίνουν στο σχολείο τους.
Η ουσία του πράγματος έγκειται όμως στο περιεχόμενο των αιτημάτων τους. Οι δύο μαθητές ανέφεραν χαρακτηριστικά την έλλειψη βιβλίων στα σχολεία ή την μη παρουσία καθηγητών.

Τα αιτήματα της Ιωάννας ορθά. Ο Ευθύμης μαθητής γυμνασίου υποστήριξε ότι καταργήθηκαν οι κατευθύνσεις των ΕΠΑΛ (!!!) και ότι η τράπεζα θεμάτων που εφαρμόζεται είναι αντιδεοντολογική και κινείται αντίθετα στην εκπαιδευτική διαδικασία οπότε πρέπει να γίνουν καταλήψεις. Η απλοποιημένη σκέψη του Ευθύμη ο οποίος υποστηρίζει επαναστατικά το σύνολο της εκπαιδευτικής μαθητικής κοινότητας και η επανάσταση της κατά τα άλλα ετοιμόλογης Ιωάννας δείχνουν την παθογένεια του συστήματος της παιδείας.

Τι πρέπει όμως να γίνει; Πρέπει να απαγορεύσουμε στους μαθητές να εκφράζουν τη διαφωνία τους στο σύστημα; Πρέπει να λάβουμε αυστηρότερα μέτρα προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοια περιστατικά; Η απάντηση είναι ένα μείγμα των ερωτημάτων. Οφείλει η Πολιτεία να είναι τυπική απέναντι στους μαθητές αλλά και οι μαθητές θα πρέπει να βρούνε εναλλακτικούς τρόπους αντίδρασης , οι οποίοι δεν θα αντιβαίνουν στα χρηστά ήθη και δεν θα διαταρράσουν την κοινωνική ζωή. Είναι σχεδόν επικίνδυνο για οποιοδήποτε αίτημα οι επαναστάτες του μαθητικού κινήματος να προβαίνουν σε κατάληψη για να διεκδικήσουν χωρίς να λαμβάνουν υπ’όψιν το πραγματικό νόημα της παιδείας.

Οι αποστομωτικές απαντήσεις της Ιωάννας και οι μονολεκτικές μηχανικές απαντήσεις του Ευθύμη αποδεικνύουν ακριβώς αυτό: ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα παιδείας. Ο σκοπός της σύγχρονης παιδείας είναι η παραγωγή ενεργών, συγκροτημένων, υπευθύνων, λογικών, μορφωμένων και ηθικών πολιτών. Η παιδεία είναι το μέσον λοιπόν για έναν καλύτερο κόσμο. Είναι η αρχαιοελληνική αντίληψη και η ακριβής προέλευση της λέξης: είναι η αγωγή των παιδιών. Οι καταλήψεις είναι το πιο αντικοινωνικό φαινόμενο που επικρατεί στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος.

Απαιτείται άμεση και κυρίως ρεαλιστική προσέγγιση των προβλημάτων που υπάρχουν χωρίς διχόνοιες και διχογνωμίες. Οι μαθητές θα πρέπει κάποια στιγμή να απαλλαγούν από το επαναστατικό σύνδρομο της ηλικίας και να αντιληφθούν με σοβαρότητα ότι οι πραγματικές κατακτήσεις δεν γίνονται με καταλήψεις και μεγάλες κουβέντες. Οπότε η θεοποίηση των μαθητών κρίνεται ανεπαρκής και κινείται στο πλαίσιο της αντίθεσης όλων στην παρουσία στην εκπομπή των πολιτικών παραγόντων.

Σχόλια Αναγνωστών

0 Προσθήκη σχολίου

Δεν υπάρχουν ακόμα σχόλια για αυτό το άρθρο.

ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.