ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

"Κλεισθένης": Λύνει προβλήματα ή διαλύει την Τοπική Αυτοδιοίκηση;

1 10 ΜΑΙΟΥ 2018, 16:49

Πρωταγωνιστής των ημερών ο "Κλεισθένης 1", το νομοσχέδιο που κατήρτησε το Υπουργείο Εσωτερικών και αφορά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κατά βάση αφορά στον τρόπο εκλογής των αιρετών Α' και Β' βαθμού με τη διαδικασία της απλής αναλογικής και δεν αγγίζει τα πραγματικά και σοβαρά προβλήματα.

Η υποδοχή που επιφύλαξαν οι αιρετοί στον "Κλεισθένη 1" δεν ήταν και η καλύτερη αφού το νομοσχέδιο αυτό περισσότερο περιπλέκει τα πράγματα παρά δίνει λύσεις στα υπάρχοντα προβλήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. 

Το ένα πίσω από το άλλο τα δημοτικά συμβούλια της χώρας επικυρώνουν, άλλα κατά πλειοψηφία, άλλα ομόφωνα, το κείμενο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, (ΚΕΔΕ) που απορρίπτει ως απαράδεκτο το νομοσχέδιο του υπουργού Πάνου Σκουρλέτη. 

Όπως επεσήμανε στο vimaonline.gr ο πρώην δήμαρχος Αργυρούπολης και νυν πρόεδρος δημοτικού συμβουλίου στον Καλλικρατικό πλέον δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης, Γιάννης Τσαρπαλής, τα προβλήματα που έχει ο πρώτος βαθμός τοπικής αυτοδιοίκησης είναι λίγο πολύ σε όλους μας γνωστά. Κυριαρχούν η γραφειοκρατία και τα οικονομικά.

"Θα περίμενε κανείς" τονίζει, "από μία κυβέρνηση που θέλει να λέγεται αριστερή να επικεντρώσει την προσοχή της σ΄αυτά και να δώσει στην τοπική αυτοδιοίκηση εξουσίες που έχει το κεντρικό κράτος και φυσικά και τους ανάλογους πόρους. Σήμερα που σε όλη την Ευρώπη οι κεντρικές κυβερνήσεις παραχωρούν εξουσίες στην τοπική αυτοδιοίκηση εμείς παραμένουμε σε μοντέλα διοίκησης του 19ου αιώνα και όχι του 21ου που ζούμε.

Και το κυριότερο, η κυβέρνηση προχωρά σε ένα νομοσχέδιο για την τοπική αυτοδιοίκηση έχοντας απέναντι όλους τους Δήμους και τις Περιφέρειες της χώρας.

Ποια είναι τα κυριότερα σημεία του νέου νόμου.

• Η αλλαγή του τρόπου εκλογής των Δημοτικών Συμβούλων.
• Περιορίζει την θητεία της Δημοτικής Περιόδου από πέντε χρόνια σε τέσσερα.
• Χωρίζει τους Δήμους σε έξι κατηγορίες.
• Εντάσσει στα ανταποδοτικά το πράσινο άρα μεγαλύτερα δημοτικά τέλη.
• Καταργεί την υποχρεωτική αριθμητική εκπροσώπηση των παρατάξεων της μειοψηφίας στα συλλογικά όργανα.
• Εμφανίζει έναν νέο θεσμό τον δημοτικό διαμεσολαβητή με πενταετή θητεία και μισθό ίσο με του Δημάρχου.
• Αλλάζει η αρμοδιότητα εκλογής νέου Δημάρχου σε περίπτωση παραίτησης ή κένωσης της θέσης. Αφαιρείται από την πλειοψηφούσα παράταξη και μεταφέρεται στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Μέχρι σήμερα το σύστημα που ισχύει έδινε στο Δήμαρχο που εκλεγόταν στο δεύτερο γύρο, πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο, λαμβάνοντας υπ΄όψιν του τα αποτελέσματα του 2ου γύρου.

Έτσι η πλειοψηφία λάμβανε τα 3/5 των εδρών και οι επιλαχόντες συνδυασμοί τα 2/5 των εδρών".

"Ο νέος τρόπος εκλογής" εξηγεί ο κ. Τσαρπαλής, "προβλέπει κατανομή των εδρών από τον πρώτο γύρο. Όσοι Δήμαρχοι δεν συγκεντρώσουν από την πρώτη Κυριακή το 50+1 δεν θα έχουν πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο. Για να έχει πλειοψηφία  θα πρέπει να συνεργαστεί και με άλλες παρατάξεις.

Για να γίνει αυτό, ο νέος νόμος δίνει το δικαίωμα στο Δήμαρχο να κάνει αντιδημάρχους από την μειοψηφία, πράγμα που δεν ίσχυε μέχρι σήμερα. Με τον τρόπο αυτό ο Δήμαρχος θα είναι δέσμιος της μειοψηφίας, αφού σε μερικές περιπτώσεις θα χρειαστεί να συνεργαστεί με δύο ή και περισσότερες παρατάξεις.

Αν υπάρχουν παρατάξεις με περίπου ίδια θέση για την πρόοδο του Δήμου ίσως να μπορεί να λειτουργήσει. Όμως, όπως προβλέπεται, με το νέο νόμο σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό που θα φτάνει το 70%, οι Δήμοι θα μείνουν ακυβέρνητοι.

Ο "Κλεισθένης 1" έτσι όπως είναι δομημένος θα σημάνει το τέλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης" τονίζει ο κ. Τσαρπαλής.

"Για να καταλάβετε το πρόβλημα θα σας αναλύσω τα αποτελέσματα του 2002 που είχα εκλεγεί Δήμαρχος εγώ, με το νέο νόμο τα αποτελέσματα θα ήταν τα εξής:

Η παράταξή μου θα έβγαζε 5 Δημοτικούς Συμβούλους η παράταξη του κ. Σαραφίδη 8 Δημοτικούς Συμβούλους η παράταξη του κ. Κωστάκη 4 Δημοτικούς Συμβούλους και η παράταξη του κ. Κυριακίδη 2 Δημοτικούς Συμβούλους.

Τη δεύτερη Κυριακή όμως βγαίνω εγώ δήμαρχος που στο δημοτικό συμβούλιο δεν έχω την πλειοψηφία. 

Αν εγώ δεν μπορούσα να διοικήσω και δήλωνα παραίτηση, τότε Δήμαρχος θα έβγαινε ο κ. Σαραφίδης, ο οποίος δεν ψηφίστηκε. Αυτό σημαίνει στρέβλωση της λαϊκής εντολής. 

Ένα ακόμα σημείο που γεννά απορίες είναι γιατί το νέο νομοσχέδιο περιορίζει τους υποψήφιους από 50 σε 36 με το 40% να είναι γυναίκες. Γιατί θα πρέπει να εμποδίζονται άνθρωποι που θέλουν να έχουν συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία να το κάνουν;

Συμπέρασμα: Κατόπιν όλων των παραπάνω αλλά και άλλων παραμέτρων που θα μας έπαιρνε πολύ ώρα να αναλύσουμε, κανείς σοβαρός άνθρωπος δεν θα θελήσει να ασχοληθεί με τα κοινά. Θα ασχολούνται μόνο μέλη κομματικών οργανώσεων που είναι ανεπάγγελτοι" κατέληξε ο Γιάννης Τσαρπαλής.

Σχόλια Αναγνωστών

1 Προσθήκη σχολίου
Κατερίνα Δερμάτη 11.05.18
Να αγιάσει το στόμα σου κύριε Δήμαρχε! Οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν τι σοβαρό να κάνουν και... "λιάζονται"!
Απάντηση
Προσθήκη σχολίου
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.