ΠΑΛΑΙΟ ΦΑΛΗΡΟ

"Τρίο Σταρ" - Παλιές ιστορίες από το Παλαιό Φάληρο

Γράφει ο δικηγόρος Βασίλης Χατζηκωνσταντίνου* 1 27 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017, 13:36

Η Μαίρη Λω και η Βέρα Ζαβιτσιάνου, σε νεαρή ηλικία στα ποδήλατά τους, μπροστά στα σπίτια τους, που ήταν γειτονικά.

«ΤΡΙΟ ΣΤΑΡ». Ένα άγνωστο στους περισσότερου φωνητικό τρίο, με τη Μαίρη Λω, τη Βέρα Ζαβιτσιάνου και τη Μαρί Ζαβιτσιάνου, μας σέρβιρε το 1945, «Ρούμι και Κόκα Κόλα».

Το Παλαιό Φάληρο δίκαια υπερηφανεύεται, για σπουδαίες προσωπικότητες από τον χώρο της Τέχνης και γενικότερα του Πνεύματος, της Επιστήμης, της Πολιτικής, του Αθλητισμού, της Επιχειρηματικότητας κλπ, που έζησαν και ζουν ανάμεσά μας.

Ανάμεσα σ’ αυτούς, ξεχωριστή θέση κατέχουν το «Αηδόνι της Αθήνας» με τη σπάνια μελωδική φωνή, η Μαίρη Λω και η «Απόλυτη Ηθοποιός», η Βέρα Ζαβιτσιάνου, γέννημα και θρέμμα και οι δύο του Παλαιού Φαλήρου, τις οποίες όλοι γνωρίζουμε.

Αφορμή για τα γραφόμενά μου υπήρξε ένα ημερολόγιο του 2014 του Συλλόγου «Φίλοι του Ελαφρού Τραγουδιού» με θέμα «Τα Μελωδικά Τρίο που μεσουράνησαν μιαν εποχή», με πολύ οπτικό και πληροφοριακό υλικό.

Ξεφυλλίζοντάς το, έπεσα με έκπληξη στο «Τρίο Σταρ», την Βέρα και Μαρί Ζαβιτσιάνου και φυσικά τη Μαίρη Λω, τότε Μαντωνανάκη.

Η Βέρα και η Μαρί, ήταν φιλενάδες με τη Μαίρη από τα παιδικά τους χρόνια και κατοικούσαν σε γειτονικά σπίτια.

«Τα σπίτια μας τα χώριζε μια μάντρα (αφηγείται η Μαίρη Λω), Πηγαίναμε μαζί σχολείο, στο Παλαιό Φάληρο. Η Βέρα μάς έπαιζε τη Μαντάμ Σουσού, της άρεσε να μας διασκεδάζει. Τραγουδούσαμε όλα τα τραγουδάκια της εποχής και μας συνόδευε στο πιάνο. Η παρέα μας ήταν μεγάλη, ο Γιώργος Θεοδοσιάδης, ο Σπύρος Αυλωνίτης, η Κική Γαβαλά, ο Νίκος Γεωργακόπουλος και άλλοι. Ο Σπύρος Αυλωνίτης μάς σύστησε στον Νίκυ Γιάκοβλεφ. Μας άκουσε και τότε άρχισε η καλλιτεχνική μας καριέρα σαν «Τρίο Σταρ», δηλαδή η Βέρα, η αδελφή της η Μαρί κι εγώ».

Είχαν και οι τρεις καλλιτεχνικές τάσεις, με ιδιαίτερη έφεση προς το τραγούδι.
Και συνεχίζει και διηγείται πως άρχισε η καριέρα τους, γύρω στο 1945: «Παίξαμε στο Ζάππειο, στον Ραδιοφωνικό Σταθμό. Είχαμε εκπομπές τρεις φορές την εβδομάδα. Κάναμε εκπομπές για την Αεροπορία, το Ναυτικό και τον Στρατό».

Και μια και μιλάμε για το 1945, την εποχή εκείνη, ένα φωνητικό τρίο, που στην Ελλάδα μπορεί να μην ήταν ιδιαίτερα γνωστό αλλά στην Αμερική μεγαλουργούσε, ήταν και οι περίφημες Ελληνίδες «Andrews Sisters», κόρες του Έλληνα Πήτερ Ανδρέου και της Νορβηγίδας Όλγας Σόλυ, που είχαν ένα καφεστιατόριο στη Μινεάπολη.

Η Maxine- Αγγελική, η Laverne-Σοφία και η Patty- Μαρία, ήταν ήδη καθιερωμένες τη στιγμή που οι ΗΠΑ εισήλθαν στον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά με την αισιοδοξία και το δυναμισμό στα τραγούδια τους φορώντας στρατιωτικές στολές όταν εμφανίζονταν, αρχικά σε στρατόπεδα στη χώρα και αργότερα ταξιδεύοντας στο Εξωτερικό, ενίσχυαν το ηθικό του Στρατού στην πολεμική του προσπάθεια και στη συνέχεια υπήρξαν σύμβολο του αμερικανικού λαού που προσπαθούσε να ορθοποδήσει από τα δεινά του πολέμου.

Στις αρχές του 1945 κυκλοφόρησαν το τραγούδι τους “Rum and Coca-Cola” σε στίχους του Morey Amsterdam και μουσική των Jeri Sullavan και Paul Baron.

Ήταν ένα ελαφρό τραγουδάκι σε ρυθμό Calypso ή σύμφωνα με άλλους Foxtrot και σημείωσε αμέσως τεράστια επιτυχία και ήδη τον Φεβρουάριο πήγε στο νούμερο ένα και τελικά έγινε το μεγαλύτερο «hit» του 1945.

Το τραγούδι αυτό το έντυσε σε ελληνικούς στίχους ο Πωλ Μενεστρέλ και έδωσε το «Ρούμι και Κόκα Κόλα» στο Φαληριώτικο Τρίο , το οποίο και το ηχογράφησε σε δίσκο, με την ορχήστρα του Νίκυ Γιάκοβλεφ.

Με προίκα την τεράστια επιτυχία του πρωτότυπού του στην Αμερική, το ελληνοπρεπές πλέον «Ρούμι και Κόκα Κόλα», με τις κεφάτες φωνές των τριών κοριτσιών και τους έξοχους μουσικούς της ορχήστρας Γιάκοβλεφ, έκανε στη μεταπολεμική Ελλάδα μεγάλη επιτυχία.

Στη συνέχεια η Μαίρη Λω, αφηγείται και πάλι: «Παίζαμε στο Ζάππειο, στον Ραδιοφωνικό Σταθμό Είχαμε εκπομπές τρεις φορές την εβδομάδα. Κάναμε εκπομπές για την Αεροπορία, το Ναυτικό και τον Στρατό. Ηχογραφήσαμε δίσκους με επιτυχίες τζαζ, μεταγλωττισμένες από τον Πωλ Μενεστρέλ, πάντα με την ορχήστρα του Γιάκοβλεφ, εκτός από το «Ρούμι και κόκα κόλα», το «Καλαμαζού», «Είσαι πάντα στην καρδιά μου», «Εγώ κι Εσύ» κ.α. Η Βέρα έκανε την πρώτη φωνή, τη δεύτερη εγώ και η Μαρία την τρίτη, με τους καλύτερους μουσικούς της μεταπολεμικής Ελλάδας. Μετά, η Βέρα, που είχε ταλέντο στο Θέατρο, πήγε στη σχολή του Κουν, η Μαρία παντρεύτηκε και δεν ξανασχολήθηκε και εγώ συνέχισα με τον Γιάκοβλεφ στο τραγούδι».

Σύμφωνα με το Γιώργο Παπαστεφάνου (χωρίς βέβαια αυτό να είναι ούτε πιθανό, ούτε επιβεβαιωμένο), όταν η Λω άρχισε σόλο καριέρα με τον Ν. Γιάκοβλεφ, το «Τρίο» συμπλήρωσε η μετέπειτα Ηγερία του Φιλοποίμενα Φίνου, Τζέλλα Βανάκου.

Έτσι λοιπόν από μια κοριτσίστικη φαληριώτικη παρέα, ξεπήδησε ένα μοντέρνο «φωνητικό τρίο» και ξεδιπλώθηκαν δύο πολύ μεγάλες καριέρες, με διαφορετικές βέβαια κατευθύνσεις και μπορούμε σήμερα και λέμε με υπερηφάνεια για τον τόπο μας, «η Μαίρη Λω είναι Φαληριώτισσα!!!! η Βέρα Ζαβιτσιάνου ήταν Φαληριώτισσα!!!!».

Με συγκίνηση ακούμε τις δροσερές τους φωνές στα τραγούδια του «Τρίο Σταρ» που βρίσκουμε στο “You tube” και ιδιαίτερα στο «Ρούμι και Κόκα Κόλα» που ήταν η αφορμή για το παρόν μας αφήγημα, στο «Kalamazou» και στο «Εγώ κι εσύ» με τον Φώτη Πολυμέρη.
 

Το Ημερολόγιο των «Φίλων του Ελαφρού Τραγουδιού» του 2014, αφιερωμένο στα μελωδικά τρίο, μιας «άλλης εποχής».


Η Βέρα Ζαβιτσιάνου, η μεγάλη «Κυρία της Σκηνής».


Η Μαίρη Λω, την εποχή των μεγάλων της επιτυχιών.


Οι “Andrews Sisters” το 1945, με τις στολές που «δείχνουν» στρατιωτικές και σε στρατιωτικό χαιρετισμό.

* Βασίλης Ε. Χατζηκωνσταντίνου
Δικηγόρος-Ερευνητής
Πρόεδρος «Αρχείου Ιστορίας Παλαιού Φαλήρου»


Επιθυμώ να ευχαριστήσω την Έρση Ζαβιτσιάνου για τη «μοναδική» φωτογραφία με τα ποδήλατα που μου έδωσε, καθώς και πληροφορίες για τη ζωή της Βέρας Ζαβιτσιάνου.

Σχόλια Αναγνωστών

1 Προσθήκη σχολίου
ΦΛΟΙΣΒΙΟΣ 29.11.17
ΘΑΥΜΑΣΙΑ Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΑΣ ΚΥΡΙΕ Χ"ΚΩΝ?ΝΟΥ!!
Απάντηση
Προσθήκη σχολίου
ΠΡΟΣΘΕΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ!
Απάντηση σε x
* Υποχρεωτικά πεδία* Το vimaonline σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά και άσχετα με το περιοχόμενο του άρθρου σχόλια. Είναι αυτονόητο πως η ομάδα διαχείρισης φέρει ευθύνη μόνο για τα επώνυμα άρθρα των συντακτών και των συνεργατών της.

Σας ευχαριστούμε για την συμμετοχή σας.